Zoeken in deze blog

woensdag 5 februari 2020

Zucht, hijg....puf....zzzzzz

De hele dag merkte ik het al..... ik was moe! Niet ziek, maar alles leek meer moeite te kosten dan normaal. Wandeling naar vriendin.....ongeveer een kilometer, dat doe ik ik bijna elke week....deze keer was ik heel bewust mijn ene been voor het andere aan het zetten....pffff....hoeveel stappen nog? Het kwam niet door de regen......daar kan ik wel tegen, zeker met een paraplu. Een koppie thee doet wonderen.......en na een tweede kop leek ik er weer tegen te kunnen.
De terugweg ging iets beter, maar nog steeds moeizamer dan normaal.
Thuis ging ik maar even een tukkie doen....gelukkig was ik zo slim om een wekker te zetten, want ik viel snel en diep in slaap.
Naar de muziek..... de laatste tijd doe ik dat met de auto.....ik knap steeds meer op..... krijg steeds meer energie (behalve dinsdag dan), maar ik ga wel weer op de fiets als het beter weer is. Het is altijd een hele puzzel om alles om mijn fietstassen te krijgen, in mijn kleine autootje past dat beter.
Koffie en thee zetten, kopjes e.d. klaarzetten, alvast wat stoelen neerzetten, spullen uitpakken....we kunnen beginnen. We begonnen te spelen en ik blies alsof ik een erg stevige ballon moest opblazen..... zo eentje die niet wil! Kramp in mijn kaken.....teveel adem nodig. .....hm....misschien zit mijn riet niet goed.....heel even leek het beter, maar het kostte toch echt teveel moeite. Dan maar een oud riet erop, dat is wat soepeler. Hèhè.... dat blies beter.......de lange noten kostten nog wel teveel adem, maar mijn kaken konden dit aan, alleen........ die klank! Vreselijk! De wat hogere noten klonken als een blikken kermistoetertje......ik schrok van mijzelf!
Na het opleidingsorkest volgde het "grote"  orkest......toch maar op dit riet! Veel (bijna) nieuwe muziek.... dat gaat nog niet allemaal zo goed.....het is nog zeker geen automatisme en die klank deed er geen goed aan....het spoorde niet aan om even lekker luid en duidelijk door te komen. Echt helemaal helder was ik ook niet.....ik vergat bijvoorbeeld te tellen....het drong niet allemaal goed door. Ik worstelde mij door de avond....... ruimde mijn spullen op, pakte in, deed nog een afwas......en ging naar huis. Even Jinek kijken....het was al begonnen.....zzzzzz.......zzzzzzzz......om half twee of zo werd ik wakker...... Jinek was al op herhaling.......zo heb ik toch nog wat kunnen zien....nou ja, horen, mijn ogen wilden niet open.

Maandag wandelde ik naar de apotheek, ongeveer even ver weg..... dat ging beter, al week ik van mijn plan af om met een omweg naar huis te gaan.
Zou het door de medicijnen komen? Het is natuurlijk de bedoeling dat het juist beter gaat, maar sinds vrijdag gebruik ik van 1 middel het dubbele. 60 mg i.p.v. 30.  De kans op een suikertekort was groot, vandaar dat ik het zwemmen maar even oversloeg....... maar het ging prima. Maandag ging ik naar de apotheek om 60 mg-pillen te halen..... die waren er niet, dus dan maar 2x30 per dag.....prima, zal mij een zorg zijn. Ook een ander merk, die ik eerst had waren niet leverbaar......dat is ook niks nieuws, het komt de laatste tijd vaker voor. Ze kunnen er ook niks aan doen (neem ik aan), ik denk dat de mensen daar er niet blij mee zijn.... de klanten vaak ook niet! Ik denk dat er ook wel kwade klanten zullen zijn....ik kan het mij ook wel voorstellen......als ik van een vervangend middel problemen zou krijgen dan zou ik ook minder vriendelijk zijn. Veel vervangende medicijnen zijn hetzelfde....de werkzame stof in elk geval, maar de vulstoffen kunnen wel anders zijn en daardoor voor sommige mensen voor problemen zorgen. Soms is een vervanging niet precies hetzelfde en dat kan bij sommige medicijnen echt een probleem zijn...zoals veel mensen klachten hadden door een vervanging van hun schildkliermedicijn. Dat medicijn steekt erg nauw, een kleine afwijking kan al een probleem zijn.  Daar wordt een mens echt niet blij zijn en die problemen zijn ook niet zomaar over als het oude medicijn er weer is. Nee, van mijn medicijn verwacht ik geen problemen.....het andere medicijn dat ik gebruik was ook een tijdje niet leverbaar.... van het vervangende middel had ik net zoveel last als van dat andere. Maar goed..... daar gebruik ik nu aanzienlijk minder van, maar daarom wel een tweede medicijn erbij, dat nu dus verdubbeld is. Het vervangende medicijn heb ik nog niet gebruikt, eerst dat andere doosje maar opmaken!

Zo.....even een kop thee gedronken..... nu naar bed en verder slapen....geen wekker zetten....ik heb geen afspraken (alleen met mijzelf)......ik zie wel wanneer ik wakker word!





5 februari:
Wereld Nutella-dag (jakkes)
Wereld dieren-reiki-dag
Wereld hardop lezen-dag.

De quote van de dag:
Nou, dat kost mij geen moeite, ik hou niet zo van die zoete rommel en zeker niet op brood!









11 opmerkingen:

  1. Ik hoop dat je goed geslapen hebt en dat je, je wat beter voelt.Misschien zit er toch een koudje dwars. Ja je leest steeds vaker dat er een tekort aan medicijnen is en dat mensen een ander merk krijgen wat niet altijd goed valt. Doe rustig aan en pas goed op je zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb in elk geval lekker geslapen....ik slaap de laatste tijd veel, maar niet op de juiste tijden.....dat probeer ik te regelen!
    Van een flinke verkoudheid kan ik al wekenlang extra moe zijn. Mijn diabetes doet ook niet wat ik wil en de verandering van medicijnen (doordat de bijwerkingen van een middel dat ik al 15 jaar gebruik te heftig werden toen ik steeds meer gebruiken moest....daarom nu weer veel minder, maar iets anders erbij en dat is nu ook verdubbeld).
    Dat veel medicijnen steeds miet leverbaar zijn is heel vervelend, vooral als het voor problemen zorgt. Maar ook zonder problemen is het vervelend om steeds wat anders te krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties op facebook tot nu toe:
    Patty Knip Rustig aan hoor Ans!

    Ans Dekker-Martis
    Ans Dekker-Martis Doe ik! Ik doe altijd al veel dingen in etappes, dan hou ik het het beste vol. Maar er zijn van die dagen dat het gewoon even niet wil :D

    Patty Knip
    Patty Knip Herkenbaar hoor. ��

    Yvonne Willen
    Yvonne Willen inderdaad rustig aan, gewoon luisteren naar je lijf, dat weet het het beste.

    Ans Dekker-Martis
    Ans Dekker-Martis Lekker uitgeslapen, dat helpt al. Eigenlijk ben ik mijn leven lang al snel moe, maar er zijn betere en slechtere periodes.....het gerommel met diabetes en medicijnen doet er natuurlijk geen goed aan.

    Yvonne Willen
    Yvonne Willen dat kan ik me voorstellen, maar ja, die medicijnen zijn natuurlijk een noodzakelijk kwaad

    Ans Dekker-Martis Helaas ja....maar ik heb ook wel eens het idee dat er wel erg snel pillen ingegooid worden zonder naar een andere oplossing te kijken.

    Susanne Bout Als de abnormale vermoeidheid aanblijft, zou ik toch aanraden het een keertje te laten onderzoeken. Maar voor nu is je rust pakken hopelijk genoeg.
    Ik lust geen Nutella (want ik lust echt geen hazelnoten).

    Ans Dekker-Martis Ach....het is natuurlijk al mijn zwakke punt....vermoeidheid. En dan diabetes en problemen met medicijnen....daar vorig jaar flink ziek van geweest en maar heel langzaam opgeknapt..... het komt wel weer goed.
    Nou, ik lust wel Nutella, maar vind het niet lekker.....veel te zoet!

    Hilde de Jongh-Meulbroek Hier ook vervangend medicijn gehad, drama. Op laten tekenen dat ik alleen de echte mag hebben. Ik bestel ze dan ook tegenwoordig weken van te voren voor de zekerheid.
    Nu kreeg ik van de week een ander merk van de anticonceptiepil. Nou ja, daar ben ik maar niet over gevallen.

    Ans Dekker-Martis Het is echt een probleem aan het worden..... want ook zonder klachten is het vervelend om steeds wat anders te krijgen.
    Als er bijwerkingen van zijn is het natuurlijk veel erger!

    Hilde de Jongh-Meulbroek Ik hoor ook steeds meer mensen met medicijn gerelateerde klachten. Ik kan mij vergissen, maar volgens mij kost het de medische wereld zo meer geld ipv minder

    Ans Dekker-Martis Ik had al heel lang het idee dat steeds meer medicijnen mij meer kwaad dan goed deden. Mijn suiker gaat omhoog als ik niet eet....klinkt onlogisch, maar het is echt zo.....dus bij nuchtere controle daar veel hoger dan een uurtje eerder thuis....te hoog, dus pil erbij! Daarvan kreeg ik bijwerkingen.... te heftig. Maar mijn suiker ging niet spectaculair omlaag.....dus weer 1 erbij. Mijn gevoel: Die pil brengt het misschien wel omlaag, maar mijn lichaam gooit het dan meteen weer omhoog......zo vergiftig ik mijzelf. Misschien heb ik dat fout, maar zo voelde het voor mij. Gelukkig mocht ik minderen, maar dan iets anders erbij.....ik heb het vermoeden dat ik daar spierpijn van krijg.....want ik word met de dag stijver. En dus ook van dat middel nu meer...... maar even in de gaten houden. Medicijnen om de bijwerkingen van andere medicijnen tegen te gaan lijkt mij geen goede oplossing.
    Mijn idee is dat er vaak te snel medicijnen gegeven worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. vervolg:
    Geurtje Hendrika Witte Zal toch eens kijken voor vitamine B12 te kort

    Ans Dekker-Martis Het is bekend dat het middel waar ik mee geminderd ben voor een B12 tekort kan zorgen....ik heb al vaker gevraagd of het standaard gecontroleerd wordt....nee dus. Snap ik niet!
    Extra innemen heeft niet zoveel zin, want dat medicijn zorgt ervoor dat het niet (of minder) opgenomen wordt.
    Dit zijn inderdaad klachten die kunnen voorkomen bij een tekort.
    Vermoeidheid is natuurlijk toch al mijn kwaal.....mijn leven lang al met betere en slechtere periodes....... diabetes kan het ook veroorzaken...... voorlopig maar goed in de gaten houden en zorgen voor zoveel mogelijk dingen die gunstig zijn, zoals wandelen....liefst in de zon.....voldoende slaap, weinig suiker, etc.

    Irma Meijer
    Irma Meijer Even een weekje slapen wanneer je wilt en dan moet het toch wat opgeknapt zijn hoor Ans. Zoniet dan toch maar een checkkie bij de arts...��

    Ans Dekker-Martis Het is mijn zwakke punt, vermoeidheid zit mij mijn leven lang al in de weg. Er zijn betere en slechtere tijden. Mijn diabetes wil ook niet meewerken en ik kreeg van één van die medicijnen zoveel last dat ik daar fors mee geminderd ben, maar dan wel een ander middel erbij. Ik ben er vorig jaar flink ziek van geweest en zat nog niet op mijn oude energie-niveau. Ik kan van een flinke verkoudheid al wekenlang moe zijn. Gisteren overviel het mij echt. Afgelopen vrijdag was ik bij de huisarts voor de jaarlijkse grote controle (incl. bloed en urinecontrole......volgende week kleine controle bij assistente, over 3 maanden diabetesassistente...... ik sta dus behoorlijk onder controle. :D
    Voorlopig maar extra mijn best doen om gezond te leven (doe ik meestal al, maar ja, er sluipen wel eens foutjes in).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij het zien van de pot Nutella in de kop van dit artikel, dacht ik : Ans heeft van die pot gesnoept en moet het nu bekopen door moéheid ... Maar nee dus ! Goh, hoe komt het dàn dat je zo moé bent..?.. te hoge glucose spiegel ?
    Hou je taai en rust , dat kan nooit geen kwaad ... <3

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach Hanny, vermoeidheid is een kwaaltje waar ik als kind al veel last van had.....een verkoudheid kan het al verergeren. Er zijn goede periodes, maar dan dan ben ik in vergelijking met de meeste mensen vrij snel moe. De diabetes doet er natuurlijk geen goed aan.... de medicijnwissel ook niet. Vorig jaar zeer heftige en langdurige diarree door een medicijn dat ik al lang gebruik, maar waar ik steeds meer van moest nemen...... nu mag ik veel minder nemen, maar dan wat anders erbij en dat is vrijdag opgehoogd.
    Ik heb nog steeds last van die periode vorig jaar, dat heeft er flink ingehakt!
    Bij mij stijgt de suikerspiegel als ik NIET eet. Dus als het thuis goed is, maar ik moet nuchter geprikt worden bij de controle-arts......dan is hij ondertussen veel hoger.....want dan heb ik te lang niet gegeten! Dus te hoog en dus weer een pil erbij......gek werd ik ervan!
    Het heft later zelf in handen genomen en gestopt met dat middel en heel langzaam een beetje opgebouwd tot een hoeveelheid die aanvaardbaar was voor mijn darmen.
    Nee, aan de Nutella zal je mij niet snel zien hahaha.
    Ja, ik rust veel en ik wandel, want ook dat is goed (ik blijf in de buurt.....gaat het niet dan ben ik snel thuis, gaat het goed dan loop ik een extra rondje of meer). Nu is het mooi weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eh, je bent niet oud maar toch kan leeftijd ook een rol spelen....🤔

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, de leeftijd zal echt wel meetellen! Met het ouder worden worden dergelijke dingen echt niet beter.
    Ik heb geen moeite met het woord oud hoor, ik zeg altijd "In de ogen van een kind ben ik stokoud, in de ogen van een 80-jarige kom ik net kijken".

    BeantwoordenVerwijderen
  9. facebook:
    Margreet Schilder Hilde de Jongh-Meulbroek nog ff dan mag je daar extra voor gaan betalen, bovenop je eigen risico!

    Ans Dekker-Martis Je moet toch al veel te veel zelf betalen! Alsof je voor je lol iets mankeert!
    Ik was een keer voor controle in het ziekenhuis..... bleek ik dat zelf te moeten betalen omdat ik niet binnen de grens die de verzekering aangaf daar geweest was. Dus hoe vaker ik daar naartoe gaat, hoe minder ik zelf hoef te betalen......hoe meer de verzekering betaalt......dat is echt kostenbesparend! :D


    Hilde de Jongh-Meulbroek Margreet Schilder ja te triest...

    Irma Meijer Ans Dekker-Martis knuff van mij!��������

    Ans Dekker-Martis Dank je wel.....een knuff doet altijd goed! :D ...knuffie terug!
    Irma Meijer Ans Dekker-Martis ��

    Henriette Hartman-Kompanje Je hebt dit al wat jaartjes dat je vermoeid bent en dan toch even bij moet tanken .
    En inderdaad van medicijnen kan je ook ziek worden , maar je staat zo te lezen wel goed onder controle , maar snap soms ook niet dat ze overal medicijnen voor willen geven en als het niet helpt ...hup nog maar wat erbij .

    Ans Dekker-Martis Ja, ik snap dat ook niet altijd...gooi er maar weer een pil in. En dan soms pijnstillers en maagbeschermers en weet ik veel wat om de bijwerkingen tegen te gaan.
    Ik snap best dat medicijnen soms nodig zijn, maar naar mijn idee zijn ze er wel eens te s…Meer bekijken.

    Henriette Hartman-Kompanje Ja soms weet je zelf wel wat het beste is , ik moet aankomen , maar die diëtiste wist er volgens mij niks van , ja flesjes met drink spul , waar ik last van mijn darmen van kreeg , heb gezegd tegen haar dat ik het zelf wel uitzoek !
    Moest chloresterol pillen nemen , maar met eten kreeg ik het er ook af !

    Ans Dekker-Martis Cholesterolpillen zorgen vooral bij vrouwen vaak voor spierpijn. Ook heel veel andere en veel ernstiger klachten kunnen door dat middel komen....en die staan lang niet allemaal in de bijsluiter. Om die reden weiger ik ze in te nemen.....mijn cholesterol is prima....een heel enkel keertje 0,1 te hoog.... dat vind ik geen reden voor een cholesterolverlager. Ik moet ze preventief nemen omdat ik diabeet ben. Nou....dat doe ik dus niet.....ik vind het middel te heftig om preventief te nemen. En als ik daardoor eerder dood ga dan moet dat maar...... als ik daardoor met minder klachten hoef te leven vind ik het prima.
    Hoe ouder iemand is, hoe minder belangrijk het wordt...... niemand heeft het eeuwige leven en iemand van bijv. 88 een medicijn geven met veel bijwerkingen maar met mogelijk een iets langer leven lijkt mij nogal onzinnig......en ik vind dat zoiets dan in overleg met de patiënt moet en niet zonder meer voorschrijven.
    Zelfs als de cholesterolnorm weer eens verlaagd werd kreeg ik mijn cholesterol met eten ook omlaag tot onder die norm.
    Slanker worden is niet altijd eenvoudig, maar dikker worden ook niet! Vooral als je het op een gezonde manier wil doen. In elk geval is vette vis gezond....goed voor je cholesterol en calorieën genoeg. Maar ja, de hele dag vis eten is ook weer wat veel... je zou er schubben van krijgen ��

    Henriette Hartman-Kompanje Ja dat is zo hoor , vis eten we als het gaat elke week en er zijn zat dingen om dikker te worden , maar het zet gewoon niet aan , ben altijd slank geweest dus zal mijn bouw ook zijn ....

    Ans Dekker-Martis Je kan er echt niet alles aan doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. facebook:

    Michel van der Roest Rustig aan doen en als de stamppotterij niet door kan gaan geen nood, want....
    Wat In Het Vat Zit Verzuurd Niet

    Ans Dekker-Martis Zuurkool verzuurd juist in het vat hahaha

    Ans Dekker-Martis Dat kan wel doorgaan hoor, tenzij ik echt ziek word, maar daar ga ik niet van uit.
    De dag erna heb ik niks.....dus alle tijd om weer bij te komen als dat nodig is. Ook die maandag heb ik geen afspraken..... dan gaat het vast wel weer :D ...... het is normaal voor mij dat ik na een drukke dag een rustdag nodig heb..... maar dat heb ik er graag voor over!

    Michel van der Roest Okay, maar anders gewoon laten weten hoor!

    Ans Dekker-Martis Tuurlijk!


    Mariëlle Verhoeven Beterschap��

    Ans Dekker-Martis Dank je, het valt mee hoor, alleen flink moe steeds/

    BeantwoordenVerwijderen