Zoeken in deze blog

woensdag 17 november 2021

En we gaan gewoon weer verder....


 Het was wat druk de laatste tijd, eigenlijk even te druk. Vandaag geen enkele afspraak, de volgende geheel vrije dag is de volgende woensdag en de week erop heb ik zoals het er nu uitziet de woensdag en donderdag volledig vrij.  
Het mag wat minder van mij, maar ja, soms loopt het zo. Dokters- en tandartsbezoeken e.d. heb ik natuurlijk niet helemaal zelf in de hand. Andere dingen horen er gewoon bij, zoals dingen met de muziek.... maar daar heb ik al wat van overgeslagen omdat het gewoon even teveel was. Ik probeer daarbij zoveel mogelijk rekening te houden met wat voor mij het zwaarst is en waar ik het minst bij gemist wordt. 
Soms heb ik iets al langer geleden afgesproken en kwamen er later dingen bij. Zondag zou ik eindelijk weer een naar een rommelmarkt gaan, dat had ik al wat langer geleden afgesproken, de tafel was al besteld. Maar de zaterdag kwam erbij.... EHBO-en bij een concert van een koor. Nou vind ik dat leuk, het is over het algemeen rustig (hoewel we een paar jaar geleden een reanimatie hadden), ik hou van de muziek, dus ik doe het graag en zei meteen ja. 
Maar er kwam wel erg veel omheen.... zoals morgen een EHBO-les die ik niet kan missen en ik dacht er niet aan dat ik een half jaar geleden een afspraak gemaakt had met de diabetesverpleegkundige... ook voor morgen. En de tandarts steeds.... en het zoeken naar mijn boek (wat nu gelukkig gevonden is, maar daar ging veel tijd inzitten).... binnenkort weer 2 verjaardagen op één dag..... hoe leuk ook. alles bij elkaar wordt het wat veel. 
7 november had ik een onverwacht vrije dag...... doordat er te weinig treinen reden ging ik niet naar Edwin zijn verjaardag! Jammer! Maar het werd zo ingewikkeld om er te komen en de reistijd werd zo lang dat het gewoon niet te doen was. Er hoefde ook niet veel te gebeuren of ik zou ergens stranden..... ik vertrouwde het niet. 

Van de week een berichtje van Edwin...... "hoe ziet jouw weekend eruit?" "Nou, nogal druk!" "O jammer, anders wilden wij komen."
Ja, dat is zeker jammer..... maar dingen afzeggen is ook moeilijk, zeker op het laatste moment. Het kan natuurlijk zijn dat er in verband met de maatregelen iets helemaal niet doorgaat, dus ik ging al zoeken op internet..... natuurlijk zou ik daar wel bericht van moeten krijgen, maar dat kan vergeten zijn.... het kan natuurlijk plotseling besloten zijn en dan moet er veel gebeuren waarbij ik misschien als laatste aan de beurt ben. 

Gisteren was ik bij vriendin..... met haar en haar dochter zou ik naar de rommelmarkt.... we hadden het erover. Hoewel zij ook voorzichtig is weet ze dat ik nog voorzichtiger ben...... en ze vroeg of ik het wel aandurfde, anders wilde zij mijn tafel wel overnemen samen met haar dochter. Dat was lief en dat kwam mij wel goed uit..... als Edwin niet ondertussen andere afspraken had zouden ze kunnen komen en vriendin had gelijk dat ik ook al aan de oplopende besmettingen had gedacht en twijfelde of het wel slim was om te gaan. 
De telefoon ging en uit haar antwoorden begreep ik het al...... de rommelmarkt gaat niet door! Ik denk dat het een verstandige keuze is! Afstand houden is bij zoiets moeilijk.... het is naar mijn idee beter zo! 

Nu komen de Arnhemmers zondag, daar ben ik wel blij mee. Kan ik de verjaardagscadeautjes overhandigen. Ik heb al bedacht wat we gaan eten, ik maak het mij niet te moeilijk. Vandaag even boodschappen doen (dat moest toch al) en dan evt. zondagmorgen nog wat verse dingen, maar als ik het belangrijkste in huis heb (dingen die lang goed blijven) kan ik het redden zonder aanvulling van verse dingen..... dat geeft een rustig gevoel, het moet niet! 

Ik moet wel rekening houden met een pakketje dat bezorgd wordt.... ik heb sneltests besteld.
De bezorgtijd was ineens veel vroeger.... maakt niet uit, ik was thuis, ik zou pas daarna boodschappen doen. Om 10 over 9 een mailtje van postnl. .... het bezorgen is niet gelukt, het wordt naar een postnl-punt gebracht.... ik krijg bericht zodra ze meer weten! 
Ik heb al die tijd gewoon in de kamer gezeten.... ik zit nog aan mijn ontbijt!!!! 

Grrrrrrr...... daar zit ik dan op te wachten! 


Ik heb niet veel sneltests meer en nu de cijfers oplopen en ik nog niet in lockdown ben zal het vaker nodig zijn. De kans op verkoudheid is ook groter en dan is het toch verstandig om te controleren of het niet iets anders is (maar verkoudheid wil ik ook niet verspreiden, anders zitten andere mensen met hetzelfde probleem en dat kan vervelender zijn voor mensen die naar hun werk of school moeten). 
Tsja, het was vroeger simpeler, dan was je gewoon verkouden of wat grieperig. 
Ik heb de pech dat ik soms al koorts heb van een verkoudheid en mij dan behoorlijk beroerd kan voelen, maar ook van vermoeidheid kan ik koorts krijgen.... en ik ben snel moe.
Het beste was altijd al om thuis te blijven, maar dat is nu nog sterker..... daarom een voorraadje sneltests. Soms moet het een paar dagen achter elkaar..... omdat het niet altijd bij de eerste test al duidelijk is. 
De PCR-test is betrouwbaarder, maar ik ga niet voor elk kuchje naar Purmerend rijden. En als ik mij ziek voel wil ik dat eigenlijk helemaal niet. Als ik ziek achter het stuur zit reageer ik trager en ben ik minder oplettend.....dus liever niet. Maar ja, om de hoek kan ik mij niet laten testen, ik zal ervoor naar Purmerend moeten (of een andere locatie die ook niet om de hoek is).  Ik snap best dat ze niet overal teststraten kunnen maken...... maar dichterbij is wel prettiger. Het probleem is natuurlijk dat je niet met de bus mag als je mogelijk besmet bent, maar ook niet iemand kan vragen even voor chauffeur te spelen. Heel lastig dus als je zelf geen auto hebt. 
Maar goed..... ik gebruik als ik niet echt duidelijke coronaklachten heb in elk geval een sneltest en zo nodig een paar dagen later nog eentje. Als die positief is laat ik wel een PCR-test doen.... en natuurlijk ook als ik typische coronaklachten krijg. Ik wil zelf niet ziek worden, maar ik wil zeker een ander niet besmetten. 
Ik hoor steeds meer dingen die niet doorgaan of maar deels (aangepast) doorgaan..... jammer, maar het is niet anders. Sommige mensen zijn er kwaad om, vooral als het om iets voor kinderen gaat..... maar wat is er nou erger... een feestje missen of ziek worden/anderen ziek maken? Kinderen zijn flexibeler dan veel mensen denken.... omgaan met teleurstellingen is ook belangrijk. Gebruik je fantasie en maar er wat leuks van! Ik kocht toen ik niet naar Edwin's verjaardag kon een gebakje voor mijzelf.... toch een beetje meevieren. Kan Sint Maarten niet? Laat ze thuis zingen bij elke deur en geef ze dan steeds wat.... gaat de Sintintocht niet door? Er is genoeg op tv te vinden over Sinterklaas.... haal wat lekkers in huis, maak warme chocolademelk, versier het huis.... zing Sinterklaasliedjes en maak er een leuke dag van!
Vergeten wat in de schoen te doen? Maak er geen drama van, ontdek ineens ergens anders in huis het cadeautje.... Piet was in de war of aan het plagen. 
Heel veel dingen hoeven geen drama te zijn als het niet door kan gaan..... en misschien..... is het wel leuker zelfs als je het eens anders doet. Ik weet dat de Sint nog niet overal in Nederland is aangekomen en hier en daar is/was de intocht ook afgelast. Als het giet van de regen is het heel fijn als je je feestje thuis moet houden! Denk in oplossingen en niet in problemen. 
Zelf heb ik als kind heel wat feestjes moeten missen omdat ik ziek was.... jammer.... pech, maar het is niet anders. Schoolreisjes..... jammer. Sinterklaas op school en ziek.... dan kwam hij thuis.... dat is ook heel speciaal. In het ziekenhuis liggen toen een broer trouwde (ik was toen 16)...... het bruidspaar mocht buiten de bezoekuren langskomen.... de hele zaal kreeg die dag extra vroeg de thermometer, want we moesten klaar zijn als het bruidspaar kwam. Ik had dus toch een bijzondere dag! Maak overal het beste van, wat niet kan dat kan niet. 


Maar goed, we zijn met beide muziekgroepen lekker kerstmuziek aan het repeteren voor ons concert op 11 december. Ook daarvan is het natuurlijk niet zeker of het door kan gaan...... in deze tijd is niks zeker. Ook als het wel mag dan zal het misschien met extra voorzorgsmaatregelen zijn en wil je dat wel, is dat wel te doen... of er komt geen publiek omdat ze het niet aandurven......  allemaal dingen om rekening mee te houden. We horen het nog wel. Wat nu ja is kan morgen nee zijn. 
In elk geval vind ik het heerlijk om die kerstmuziek te spelen! Dus als het niet doorgaat heb ik toch van de kerstmuziek genoten. 


4 opmerkingen:


  1. Giusy Scarfo
    Ja, Ans, momenteel is het maar weer bij de dag leven, het is niet anders. Heel verstandig dat sommige dingen niet doorgaan met de huidige cijfers. Teststraten kunnen de vraag niet meer aan, dus het kan gebeuren dat je op een gegeven moment naar een andere provincie moet om je te laten testen omdat het dichterbij niet kan. Heel vervelend vooral voor mensen die bijvoorbeeld naar hun werk moeten. Als je dat soort verplichtingen hebt en je zeker moet weten dat je niet besmet bent. Ik kijk niet teveel vooruit. Ik hoop dat de boostervaccins snel gaan komen.

    Ans Dekker-Martis
    Als het goed is mag ik begin 2022 een booster, afwachten maar.
    Het is goed dat dingen niet doorgaan, helemaal mee eens. Ik ga ook weer minder dingen doen, maar wat al afgesproken is laat ik zoveel mogelijk doorgaan.
    Ja, zelfs naar een andere provincie is mogelijk, maar dat zou ik niet doen...... ik weet nooit de weg, rij altijd verkeerd.... ik wil naar een plek die ik ken, dan wacht ik wel even. Bovendien zijn voor verder weg de mogelijkheden voor een afspraak beperkter omdat ik absoluut niet in het donker kan rijden.
    De thuistests zijn dus wel handig..... het is in elk geval al iets.
    Als de kans op corona groot is en hij geeft negatief aan dan zou ik er niet vanuit gaan dat er niks aan de hand is, maar als het toch al onwaarschijnlijk is geeft dat net de doorslag.
    Maar ja.... ik moet nu langer wachten op mijn thuistests.

    Giusy Scarfo
    Ans Dekker-Martis Ja, snap ik dat je niet in het donker gaat rijden, maar het gaat meer over mensen die wel via een teststraat moeten laten testen en waarbij een zelftest niet voldoende is.

    Ans Dekker-Martis
    Precies, die testen zijn niet zo goed als de pcr-test.
    En omdat ik geen werk of school heb is het minder belangrijk, andere dingen zeg ik gewoon af dan.... als je verkouden bent willen ze je toch meestal niet binnen hebben. Daarom kan ik ook zeggen dat ik niet verder weg ga.

    Giusy Scarfo
    Ans Dekker-Martis ik was vorige maand bij de kapper en ik ontdekte tijdens het knippen dat ze nog herstellende was van een verkoudheid. Ze had negatief getest maar was toch rochelend aan het werk. Ik werd gelukkig niet verkouden maar Jos was later die week wel verkouden......... Heeft eerst thuistest gedaan maar voor de zekerheid toch laten testen in Arnhem. Negatief. Die verkoudheid is aan mij helemaal voorbijgegaan, maar mogelijk heb ik het wel doorgegeven. Ik word zelden nog verkouden.

    Giusy Scarfo
    Het rare is, klanten mogen niet met verkoudheidsverschijnselen naar de kapperszaak, maar kappers in dienst moeten blijkbaar toch met snotneus aan het werk als ze geen corona hebben.

    Ans Dekker-Martis
    het blijft lastig..... er zijn altijd dingen die niet met elkaar kloppen

    Giusy Scarfo
    Ans Dekker-Martis Ja, inderdaad, ik ben daarom ook wel blij met de mondkapjes, als ik eerdaags weer ga, dan zet ik een FPP2-masker op.

    Ans Dekker-Martis
    Ja, heel goed


    Theodora Ederzeel
    Ik kan ook niet zonder muziek!

    Ans Dekker-Martis
    Theodora Ederzeel Heerlijk... muziek... luisteren of zelf muziek maken.... allebei heerlijk!


    Susanne Bout
    Ook op mijn werk hebben we bijeenkomsten stopgezet of aangepast. Niet leuk, want ik had er al maanden werk in zitten. Maar niemand die er wat aan kan doen. En beter zo dan mensen risico laten lopen.
    En daardoor had ik ineens afgelopen zaterdag een vrije dag ipv een vermoeiende activiteit. Ik zag daar ook de voordelen wel van in. 😁
    Ja, met een beetje omdenken kun je elke teleurstelling opvangen. Mensen zijn daar over het algemeen slecht in, helaas.

    Ans Dekker-Martis
    Helemaal mee eens..... het is niet anders en vaak zitten er ook voordelen aan vast!
    Als ik afweeg wat het belangrijkste is dan is dat toch echt het risico dat mensen lopen, daar valt een feestje of wat anders missen helemaal bij in het niet.
    Mensen kunnen alleen maar mopperen.... ze vinden alles een schande en alles zielig voor de kindertjes.... ja, dat moet je vooral vaak zeggen, dan gaan ze zich ook nog echt zielig voelen. Natuurlijk is het jammer dat niet alles kan, maar iemand die ziek is kan nog veel minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Susanne Bout
    Ans Dekker-Martis wij zijn het weer eens helemaal eens

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat moet ik er aan toevoegen....
    het is voor iedereen moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, maar naar mijn idee zien veel mensen problemen die er niet zijn. Natuurlijk is het niet leuk, maar het wordt er niet leuker op als er alleen maar gemopperd en gezeurd wordt. Zo jammer dat veel mensen alleen maar negatieve dingen zien.

    BeantwoordenVerwijderen