Zoeken in deze blog

zaterdag 20 november 2021

Rotterdam

 Hallo relschoppers in Rotterdam, opoe wil jullie even iets vertellen!

Denken jullie nu echt dat dit jullie zaak goed doet? Het maakt niet uit of ik het met jullie ideeën eens ben of niet.... je mag demonstreren, maar rellen heeft een andere betekenis, zoek het maar even op. 
Wat jullie nu gedaan hebben is altijd fout, dat werkt niet. Hoe netter je je gedraagt hoe geloofwaardiger je overkomt. Daarom moet je wel weten waar het allemaal om gaat natuurlijk.... je kan niet alleen zeggen dat je er tegen bent, het is belangrijk dat je weet waarom je er tegen bent en dat je dat ook kan uitleggen. De uitleg moet natuurlijk niet zijn "omdat Pietje dat zegt", want doen wat een ander doet zonder zelf na te denken is niet zo slim. Als iemand vraagt waarom je demonstreert probeer dan netjes en duidelijk antwoord te geven.... denk er van tevoren maar over na, dat mag best. Een verhaal vol scheldwoorden en dooddoeners heeft weinig waarde. Het is zelfs beter als je taalgebruik goed Nederlands is. Ik geef toe dat er maar weinig mensen zijn die goed Nederlands spreken, maar doe je best..... als iemand netjes en in goed Nederlands weet te zeggen waar hij voor of tegen demonstreert dat komt dat over als iemand die goed heeft nagedacht en weet waar hij over praat. De kuddedieren die achter elkaar aan lopen en schelden, schreeuwen en rellen komen veel minder geloofwaardig over. Natuurlijk mag je kwaad zijn, maar dat kan ook op een nette manier. Dat je demonstreert wil niet zeggen dat je ook je zin krijgt.... demonstreren wil zeggen dat je laat weten hoe je er over denkt.... dat is prima..... maar de mensen die beslissen zijn het niet altijd met de demonstranten eens.... zo werkt dat nou eenmaal. Het is goed dat ze weten dat er andersdenkenden zijn en misschien houden ze daar een beetje rekening mee, maar meer mag je niet verwachten.... wel hopen. Bovendien kunnen ze natuurlijk niet iedereen hun zin geven.... en weet je..... dat hoort bij het leven, je kan gewoon niet altijd je zin krijgen. 
Ik was het verder ook niet met jullie eens, maar dat doet er nu niet toe.... als ik het wel met jullie eens was zou ik ook kwaad op jullie zijn omdat jullie het uit de hand lieten lopen. 
Politieauto's in brand..... wel eens aan gedacht dat die ook nodig kunnen zijn om iemand te redden? 
Gewonden..... de ziekenhuizen hadden het nog niet zo druk toch? Anders vervelen ze zich maar. 
De rommel die opgeruimd moet worden.....  ik denk dat er een flinke rekening gaat naar jullie.... helaas is niet iedere relschopper bekend, dus de kosten zullen verdeeld moeten worden onder de mensen die wel bekend zijn..... voorlopig dus geen auto, scooter, dure kleren en andere prijzige dingen meer.... maar eerlijk is eerlijk.... het is logischer dat jullie het moeten betalen dan dat wij er met z'n allen voor opdraaien. 
Er zullen bij jullie ook mensen zijn die niet van plan waren om te rellen, maar wie verstandig is stapt eruit als het mis dreigt te gaan.... daar wil je niet bij horen! 
Zelf heeft opoe ook eens in een mensenmenigte gestaan waarbij de gemoederen wat verhit raakten.... nee dat was geen demonstratie, maar ook bij andere gelegenheden kan dat gebeuren..... ik probeerde mij uit de menigte te bevrijden en ging weg.... niet blijven kijken hoe het afliep, want ook dan kan je er weer bij betrokken raken en een steen op je kop krijgen of een klap met een gummiknuppel.....  er wordt echt niet eerst gevraagd of je goede of slecht bedoelingen hebt.... als je erbij bent dan word je ook gezien als een relschopper, zo werkt dat. Ik was nog maar net op weg naar huis toen het mis ging.... er werd met stenen gegooid en het liep helemaal uit de hand. Thuis zagen mijn ouders het op tv, ze wisten dat ik daar ook was en waren natuurlijk ongerust. Mobiele telefoons bestonden er nog niet.... alles zat nog aan een draadje, dus ze wisten pas dat alles goed was toen ik thuis kwam. 
Als ik daar gebleven was zou ik tussen de relschoppers gestaan hebben..... maar ik had door dat het mis dreigde te gaan en vertrok. Dat hadden jullie beter ook kunnen doen.... vertrek als het uit de hand dreigt te lopen. Of was je een aanstichter van die ellende?  Heb je echt meegedaan? Dan verdien je een flinke straf! Volgende keer weer? Of toch maar je verstand gebruiken? Ik denk dat de meesten van jullie wel verstand hebben, de één wat meer dan de ander, maar jullie gebruiken het niet.... waarom niet? Zijn jullie bang dat het slijt? Jammer, want hoe vaker je het gebruikt hoe beter het juist wordt over het algemeen.... verstand moet je ook trainen. 
En als je weer demonstreert..... doe dat dan bij een demonstratie waar toestemming voor is, dat is al een betere start.... het moet aangekondigd worden en dan bedoel ik niet een berichtje op facebook... het moet allemaal wat officiëler zijn.... maar dat leer je ook nog wel!

NOS

Geen opmerkingen:

Een reactie posten