Zoeken in deze blog

zondag 21 november 2021

Het was weer mooi!!!!!

 Zaterdag had ik afgesproken om te EHBO-en bij een concert van een koor.... of eigenlijk 2 koren. 
Nu er zoveel afgelast wordt hield ik er rekening mee dat het niet door zou gaan en eerlijk gezegd zou mij dat niet slecht uitkomen. Het is wat druk de laatste tijd, maar geen probleem, als het doorgaat dan ben ik er. Ik hou wel van die muziek, dus ik ga dan heerlijk luisteren....... meestal is er bij dergelijke dingen niet veel EHBO nodig..... maar dat het wel eens anders loopt heb ik ook ervaren, dus goed dat er EHBO is, je weet maar nooit. 
Er kwam nog een ander probleem bij.... niet voor mij, maar voor het koor!
Tegenover de kerk waar ze altijd zingen staat een grote feesttent waar die avond feest in zou zijn met artiesten als Wolter Kroes e.d. .... lijkt mij heel gezellig....... maarrrrr......... i.v.m. de maatregelen is dat vervroegd.... van 13.00 tot 20.00 uur. Uhhhhhh...... het koor begint om 15.00 uur..... volgens mij zijn het Hallelujah van Händel en Wolter niet de ideale combi om naar te luisteren.  Los van elkaar vind ik het allebei prima, maar niet samen!

 Vrijdagavond ging ik naar de kapel en toen ik terugkwam vond ik een berichtje van mijn mede-EHBO-er (en buurvrouw) dat ze zouden uitwijken naar een andere kerk. Dat leek mij een goed plan! Wel wat verder weg voor mij, maar dat is geen probleem. Een kleinere kerk, een modernere kerk..... en dus een heel andere sfeer. Wel praktisch....wij spelen er met de muziekvereniging ook wel en er is dan altijd een kamertje voor onze spullen en waar wij ons kunnen verkleden (ik speel soms met meerdere groepen waardoor ik mij halverwege moet omkleden.... de instrumenten zitten in koffers of speciale tassen en die moeten we ook ergens achter kunnen laten, onze jassen etc.)... dat is wel prettig. De Grote Kerk (waar het zou zijn) en de Katholieke kerk vind ik wel sfeervoller, maar je kan niet alles hebben. Uiteraard is de akoestiek ook heel anders..... als wij wel eens in de Grote Kerk spelen heb ik vaak het gevoel dat ik in mijn eentje speel..... ik hoor mijzelf heel duidelijk en de anderen juist minder, dat is altijd wennen. Snelle nummers zijn daar lastig door het geluid dat terugkomt, het buitelt door elkaar en dat wordt bij snelle nummers rommelig. Toch vind ik het mooi in die kerk..... de galm is ook erg mooi het kan meewerken en tegenwerken. Dat is in die modernere kerk heel anders, het is geen slechte akoestiek, maar anders.
Eerst de fietsbanden maar eens oppompen..... dat fietst wat prettiger en mijn banden zelf zullen dat ook fijner vinden. We hadden bij de kerk afgesproken... we zouden er om 2 uur zijn. Het concert zou om 3 uur beginnen, maar met het binnenlopen en QR scannen e.d. zouden er al vroeg mensen zijn en wij dus ook. Maar omdat pas laat bekend was dat de locatie veranderde stonden er mensen van het koor bij de Grote Kerk om de verandering aan te geven aan de mensen die daar naartoe gingen.... besloten werd om het dan maar om half 4 te laten beginnen. 



Er werd mij gevraagd of ik ook meezong.... nou uhhhh.... uhhhh...." ik zou wel willen, maar het zal niet gewaardeerd worden!" 


Het voordeel van deze kerk was dat het lekker vol met publiek leek, dezelfde hoeveelheid mensen zou je in de Grote Kerk niet terug kunnen vinden. wij werden voorzien van drinken.... wij konden halen, maar het werd zelfs gebracht.... dat is altijd goed geregeld. 
Er waren ook BHV-ers aanwezig..... soms denken mensen dat dat hetzelfde is. BHV-ers hebben een bredere opleiding waar EHBO ook bij hoort. Zij weten hoe te handelen bij brand en kunnen ontruimen.... zij moeten alle uitgangen kennen. EHBO-ers leren alleen EHBO en dat is dan uitgebreider, zo vult het elkaar mooi aan. 
Ik herinner mij van lang geleden, toen Edwin jeugd-EHBO deed in Purmerend dat er een keer een paar BHV-ers meededen en die waren verbaasd dat de EHBO van die kinderen al zoveel verder ging dan de EHBO die zij gekregen hadden. Daarom zijn er veel mensen die beiden doen, ter aanvulling.... dat is helemaal goed natuurlijk!

Tot onze verbazing kwam er iemand met een hond binnen..... dat hadden we niet verwacht. Aan de riem. Ze ging achterin zitten met de hond, maar blijkbaar maakte ze hem los, want even later ging hij er vandoor...... hij ging bij één van de muzikanten zitten en was duidelijk niet van plan om terug te komen. De muzikant gebaarde dat het wel goed was zo en de hond is tijdens het concert niet meer van zijn zijde geweken...... hij heeft het hele concert daar gelegen. Niet gehoord ook, wij hadden eigenlijk verwacht (en misschien stiekem wel gehoopt ook 😂) dat hij bij bepaalde noten mee zou 'zingen'.... maar blijkbaar is hij het wel gewend. We hadden ook een baby gezien en ook die hebben we niet gehoord. Die muziek is blijkbaar rustgevend.




Ik vond het een mooi concert.... ik hou ervan..... koor, solisten, muziek.... prachtig. 

Geen gewonden of andere mankementen, zo hoort het! We zijn er als het nodig is, maar het is beter als iedereen heel blijft. Wij zijn vaker bij dit koor, ze kennen ons zo ondertussen al. Edwin heeft er vroeger ook bij gezongen, totdat hij door zijn stage er bijna nooit meer kon zijn.... theaterwerk is meestal 's avonds natuurlijk, dus bij de repetities kon hij al nauwelijks aanwezig zijn. Maar hij deed theatertechniek en die beginnen al vroeg met opbouwen, dus ook met optredens zou het niet lukken, dus hij stopte ermee. Maar het was voor hem een mooie ervaring.... heel andere muziek dan hij gewend was... en het is goed om overal kennis mee te maken. Hij heeft meegezongen met de Johannes Passion en in het concertgebouw zong hij de Messiah van Händel. Dat is toch heel wat anders dan de muziek van de kapel en de fanfare. Dat is veelzijdiger muziek dan veel mensen denken, maar Hándel en Bach spelen we daar niet.  Heerlijk om dat allemaal te kunnen doen!  Ik vind het belangrijk om met veel dingen kennis te maken.... ik ging ook al vroeg met hem naar musea en hij vond dat prachtig. Maar een pretpark hoort er ook bij! Toen hij later studentenbaantjes kreeg vond ik het dan ook heel goed dat hij heel uiteenlopende dingen deed, meestal voor maar heel kort, maar hij had er dan wel mee kennisgemaakt (werken op een Rijnschip in de bediening, verhuizer, grondmonsters nemen, op hoge gebouwen antennes uitschakelen, particulier chauffeur etc. ) Overal leer je van!

Na afloop gelijk maar even boodschappen doen..... wat eenvoudigs eten en toen viel ik in slaap.... tot 12 uur. Dat was een flinke tuk! 

Vrijdagavond had ik even snel een verjaardagskaart bij iemand in de bus gegooid, ik kende haar verjaardag uit mijn hoofd..... tsja.... maar ik was toch een maand in de war.... ik dacht vrijdag blijkbaar dat het al december was..... opoe wordt oud! Alsof de tijd niet al snel genoeg gaat..... want echt, ik weet de datum uit mijn hoofd, het is een een makkelijk te onthouden datum..... ik had hem nog even door mijn gedachten laten gaan voor ik hem in de bus gooide...... niet erg slim van mij dus ... en als ik geen lachend bedankje voor de kaart had gehad zou ik het nog niet doorgehad hebben. Dat zou wel gekomen zijn.... tegen de tijd dat ze echt jarig is, dan zou ik wel doorkrijgen dat er iets niet klopte. Ik stop altijd tegelijk een kerstkaart in de brievenbus, dus dan zou ik het wel begrijpen 😂.

Toch maar goed dat ik af en toe een rustige dag tussendoor plan als dat mogelijk is. ..... ik heb het blijkbaar nodig.... maar dit was een drukke week.

Ik had te weinig gedronken, dat heb je als je de hele avond slaapt..... eerst maar een kop decaf..... en even vlees braden, dat had ik eerder willen doen.... zondag komt er ook niet van want dan eet ik wat anders..... even wakker blijven maar.... dan kan ik ook nog wat drinken! Daarna weer stevig geslapen.... pffff.....het kostte moeite om wakker te worden.... gelukkig heb ik maandag geen drukke dag. 
Doordat ik weinig thuis was heb ik nog wel wat op te ruimen.... eerst maar even ontbijten en dan aan de slag. 

Vandaag (zondag) komen de Arnhemmers....... kan ik verjaardagscadeautjes overhandigen. Gezellig!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten