Zoeken in deze blog

vrijdag 8 mei 2020

Lekker warm

Mijn opoe droeg altijd donkere kleren en door een flink beenlengteverschil liep zij erg mank, maar zij liep wel snel.
Zij zag er eigenlijk altijd hetzelfde uit, De grote knot en twee haarkammetjes die er voor zorgden dat het haar niet strak naar achteren viel, kleding was zwart, donkerblauw en soms grijs.

Op een keer kwam zij bij ons langs met een felgekleurde muts met een kwast eraan, mijn moeder haar mond viel bijna open van verbazing. De felle kleuren waren al bijzonder voor opoe, maar die lange kwast eraan.....als opoe liep ging die als de slinger van een klok heen en weer.
"Wat heeft u nou?"
"Ja, die heb ik bij Manu gekocht"
Manu heette eigenlijk Emanuel en was de enige Monnickendammer Jood (van de 17) die de oorlog overleefde en terug kwam in Monnickendam. Hij had een manufacturenwinkel waar echt van alles te vinden was.....al was het wel even zoeken.
"Maar moeder, dat is toch geen gezicht?"
"Manu zei dat het wel kon"
Opoe zag snel in dat deze muts echt niet bij haar paste en mijn moeder ging met de muts naar Manu.
"Manu, wat heeft u nu verkocht aan mijn moeder? Dat kan toch niet?"
Grijnzend zei hij: "Ach, ik dacht dat is lekker warm voor dat mens".
Hij nam de muts terug en gaf mijn moeder het geld..... geen probleem.

Manu/Joods Amsterdam
Op deze zelfde site is meer over Joods Monnickendam te vinden.



9 mei 2020: 

Europadag 2020
Herdenkingsdag voor de verdwenen sok
Wereld fairtradedag
Nationale molendag
 Wereldtrekvogeldag

Quote van de dag: 








1 opmerking: