Zoeken in deze blog

zondag 31 mei 2020

Rare fouten

Soms kom ik rare fouten tegen..... zo las ik lang geleden eens op teletekst van AT5 dat er bij Monnickendam een auto over de kop gegaan was en in het Noord-Hollands kanaal terecht was gekomen. Dat vond ik erg knap.... die auto moet dan behoorlijk doorgerold zijn....... tot Purmerend....want daar loopt het Noord-Hollands kanaal wel, hier niet!
Zat ik nog wel met de vraag waar die auto over de kop gegaan was..... als hij in het N-H-kanaal was terechtgekomen was het niet hier en als het hier was moet hij in ander water tot stilstand zijn gekomen.

Een andere keer, ook op AT5 keek ik naar "Het minuutje van Sjaak" (Sjaak Wolfs, materiaalman Ajax)....... hij stond voor onze sporthal 't Spil en verkondigde: "Ik sta hier bij een toernooitje in Noord...." Huh?.....heeft hij zitten slapen onderweg?

Dergelijke dingen vallen mij natuurlijk meteen op... het is al lang geleden, maar het blijft in mijn geheugen. Ook in kranten kom ik veel onzin tegen.....soms dingen waar ik zelf bij was en dus heel zeker weet dat het anders was. Ook lees ik vaak dat iemand meegenomen is door de traumaheli ......  hier, in deze buurt vliegen geen heli's met plaats voor patiënten...... ik zal niet beweren dat het nooit gebeurt, maar dat zal dan een uitzondering zijn. Er bestaan wel andere heli's en misschien vliegen die wel langs de grens of zo, maar hier niet.
Toen ik nog een politiescanner had hoorde ik ook vaak dat de patiënt met de ambulance mee was en vervolgens las ik dan in de krant dat hij met de heli mee was. Niet waar dus. Ik geloof al heel lang niet meer alles wat in de krant staat en op tv gezegd wordt.

Ook in advertenties op Marktplaats e.d. lees ik veel onzin. Edwin had een tijdje de gewoonte om op zoek te gaan naar aanbiedingen van muziekinstrumenten die niet klopten (en stuurde mij dat door)..... dan schreven ze bijv. dat ze een trombone te koop hadden en lieten ze een foto zien van een saxofoon  en veel soortgelijke advertenties, waarbij de verkoper duidelijk niet wist wat hij verkocht. Vaak dan ook nog veel taalfouten en tenslotte de mededeling dat het een prima werkend instrument was..... gek, maar daar heb ik dan helemaal geen vertrouwen in.
Zelf kocht ik een keer een sopraansax via marktplaats....... een keurige advertentie, duidelijk foto, foutloze tekst en hij wist wat hij verkocht.....  ik ging hem zelf ophalen en meldde dat ik hem eerst goed wilde bekijken en er op spelen. Saxen hebben kleppen die met leer bekleed zijn (de polsters) om het goed af te sluiten.... dat wil wel eens uitdrogen, vooral als het instrument jaren ongebruikt ergens op zolder ligt.... dan komen er scheurtjes in het leer en sluiten de kleppen niet voldoende af en is dat ding zo vals als een kraai. Een dure reparatie volgt dan.
De verkoper begreep dat...... kreeg ondertussen een hoger bod, maar was zo netjes daar niet op in te gaan omdat wij al een afspraak hadden.
Ik vertelde hem daar dat zijn advertentie goed en betrouwbaar overkwam omdat hij foutloos was...... zijn antwoord: "Dat mag ik hopen, ik ben leraar Nederlands" 😂
Ik kocht hem en was er heel blij mee......  schappelijke prijs en hij zag er leuk uit. Meestal zijn sopraansaxen recht, maar deze was krom, zoals gebruikelijk bij alle andere saxen.  Mooie kleur ook, helemaal blij. Tegenwoordig zie ik dit model vaker..... vooral voor jonge leerlingen is het een handzaam formaat/model.
Voor iemand die niks van saxen weet is het moeilijk om zoiets te kopen........ de schade aan de polsters is niet altijd snel te zien (erop spelen maakt ook veel duidelijk) en er zijn er zoveel..... je ziet gauw iets over het hoofd. Ook kan er iets krom zijn.... een afwijking van 1/10 mm kan een klep al onvoldoende doen sluiten.... op het oog niet zichtbaar. Ik garandeer echt niet dat ik mij niet kan vergissen daarin, maar ik weet in elk geval waar ik moet kijken en kan er op spelen. Meestal kan een tweedehands sax dus beter bij een vakman gekocht worden als je er niks van weet.


Zondag 31 mei:

Eerste Pinksterdag
Stop met roken dag
Papegaaiendag
Dag van het cabinepersoneel
Blondjesdag
Week van de bij


Quote van de dag:










2 opmerkingen:

  1. In de streekbladen vind je er vaak een. Ze nemen klakkeloos berichten over, checken niet of onvoldoende.
    Schrijffouten komen ook op die manier in de wereld.
    Een tikfout als 'balonnen' wordt gekopieerd en gaat een eigen leven leiden, we leerden het op school al.
    Ergerlijk maar lachen is gezonder. 😁

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sommige fouten zijn lachwekkend..... die auto zag ik in gedachten doorrollen naar het kanaal.... andere fouten zijn alleen maar storend. Een tikfout kan ik wel hebben, vaak zie je het verschil wel tussen een echte fout en een tikfout.

    BeantwoordenVerwijderen