Zoeken in deze blog

maandag 27 januari 2020

Gezondheid

Het was op het nieuws...... het bevolkingsonderzoek darmkanker zou al bij 50 moeten beginnen. Een goede zaak natuurlijk, je kan er niet vroeg genoeg bij zijn! Het is wel zo dat bij veel mensen waarbij bloed gevonden wordt en daarom verder onderzocht moeten worden niks word aangetroffen. Of nauwelijks iets..... een kleine poliep die meteen wordt weggehaald. In dat laatste geval is het dus wel goed geweest, want zo kan kanker worden voorkomen. Als er echt niks aan de hand is (zoals bij mij) dan was dat onderzoek eigenlijk niet nodig geweest...... achteraf weten we alles.
Dat onderzoek vond ik geen enkel probleem......ik kreeg een roesje en ineens was het een uur later.....naar mijn gevoel was ik niet weggeweest.  Wat ik vervelender vond was de rekening achteraf. In één klap was ik door mijn eigen risico heen....in één klap mijn spaarpotje voor een laptop leeg en daar zat nog lang niet genoeg in, dus het was even een flinke deuk in mijn financiën.....daar ging mijn vakantiegeld....normaal gaat het al vooral op aan het vullen van gaatjes, maar ik koop ook elk jaar wel iets extra's.....iets wat ik anders niet zou doen. Heel vaak is dat iets dat met muziek te maken heeft..... een saxofoonboek, een nieuw nekkoord, een nieuwe muziekmap.....dat jaar ging dat niet door, niet eens iets kleins.
Het bevolkingsonderzoek mag dan gratis zijn.......zonder dat ik iets mankeerde wat op darmkanker leek of kon worden heeft het mij heel veel gekost. Natuurlijk ben ik blij dat er niets aan de hand bleek te zijn en ik zou het zo weer doen als het nodig is, want beter een keer teveel gekeken dan te weinig, maar toch.....
Hou hier dus rekening mee als je meedoet aan dat onderzoek, het komt vrij vaak voor dat er nader onderzoek nodig is...... schrik niet, dat betekent nog niet veel, maar begin maar vast met sparen!
Gezondheid is veel belangrijker dan geld.....maar als je het geld niet hebt heb je een dubbel probleem!

26 januari:

Internationale Holocaust herdenking
Mozartdag
Communitymanager-waarderingsdag



De quote van de dag is:






5 opmerkingen:

  1. Ik heb het dit jaar voor het eerst niet gedaan. ik vergat het steeds. Je hebt gelijk gezondheid komt eerst, maar als je dan gelijk aan je spaargeld moet komen is dat toch wat minder. Vooral als je al weet wat je er van gaat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn en jammer tegelijk.
    Goed dat alles in orde is, naar daardoor denk je juist gauwer aan de prijs.
    Ik laat het eigen risico maandelijks afhouden door het ziekenfonds.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lia...ik hoef nu 10 jaar niet. Er is niets gevonden en dan hoeft het voorlopig niet (nu nog 8 jaar, ik had 2 jaar geleden dat onderzoek)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bertie.....ja, als er iets gevonden wordt lijkt het logischer dat het veel geld kost.
    Normaal gebruik ik maar heel weinig eigen risico, want mijn medicijnen zijn heel goedkoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. reacties op facebook:
    Patty Knip Daar ben je dan mooi klaar mee Ans. Fijn natuurlijk dat er niets is gevonden maar dat het zoveel geld moet kosten is echt niet leuk nee. Balen!
    Dit verwijderen of verbergen
    Leuk
    · Beantwoorden · 1 d
    Ans Dekker-Martis
    Ans Dekker-Martis Precies! En als er dan niks gevonden wordt was het dus niet nodig geweest. Dat weet je natuurlijk ook pas achteraf, dus het is geen verwijt....... maar het is wel goed om te weten. Het zou voor mij geen reden zijn om het dan maar niet te laten doen, want al moet ik een jaar droog brood eten, als zo'n onderzoek nodig is dan moet dat gewoon!
    1
    Bewerk of verwijder dit
    Leuk
    · Beantwoorden · 2 d
    Patty Knip
    Patty Knip Precies. Maar toch ...
    Dit verwijderen of verbergen
    Leuk
    · Beantwoorden · 1 d
    Ans Dekker-Martis
    Ans Dekker-Martis ja.... maar toch!

    BeantwoordenVerwijderen