Zoeken in deze blog

woensdag 1 januari 2020

1 januari 2020..... niet voor iedereen een goed begin helaas.


1 januari......vandaag is het Nieuwjaarsdag
Familiedag
De eerste dag van de Gregoriaanse kalender



De quote van de dag is:


Er ligt een heel nieuw jaar voor ons klaar
met 366 dagen.


Mijn jaarwisseling en het laatste nieuws

31 december......ik was in Edwin zijn huis, ik had daar geslapen. Edwin vertrok naar Geurtje om samen boodschappen te doen, want we zouden met 9 mensen zijn die avond en dan is er wel wat nodig.  Omdat 1 van de winkels in Edwin zijn buurtje was zouden ze mij een seintje geven als ze daar waren en dan mij ophalen....kon ik ondertussen de honden nog even uitlaten.
Zo gebeurde het ook....een klein rondje met de honden en inderdaad ben ik niet ver weg geweest, maar ik was wel lang onderweg. Net toen ik naar buiten liep kwam ik de buurman tegen waar ik lang mee gepraat heb........ verderop kwam ik een vrouw tegen die iets over de honden zei.....we raakten aan de praat.... toen ik bij Edwin zijn huis kwam zag ik zijn auto al staan.....
hij had het hek en de voordeur al losgemaakt.......ik kon zo naar binnen. Ze stonden al een hele tijd te wachten.....zo vreselijk lang was ik naar mijn idee nou ook weer niet weggeweest naar mijn idee, maar wel duidelijk langer dan het plan was....tijd gaat snel als het leuk is!

De honden hebben geen probleem met vuurwerk......heerlijk is dat. Ik heb ooit eens een foto van Dinar gemaakt toen hij gewoon met zijn kop op de vensterbank naar het vuurwerk lag te kijken. Ze liggen gewoon te slapen als het buiten flink knalt..... lijken niks te merken, maar als ik mij maar even beweeg springen ze gelijk overeind....ze zullen het dus echt wel horen, maar geen probleem!
Met  uitlaten van de honden probeer ik wel uit de buurt van vuurwerk te blijven..... ze zijn nu niet bang, maar een slechte ervaring met vuurwerk kan daar verandering in brengen!
Edwin had een camera waarmee hij via zijn smartphone de honden in de gaten kon houden.......maar elke keer als hij keek lagen zij rustig.

Bij Geurtje aangekomen kreeg ik van Wesley een heel leuk boekje met cartoons over het afgelopen jaar.....geweldig, ik ben er heel blij mee. Geurtje en Edwin hadden nog een heel oud boek met liedjes voor mij, ook daar hou ik van! En van Geurtje kreeg ik nog een tafelkleed. Ik had met Kerst al veel mooie dingen gehad.....ik werd weer flink verwend.
En u we het toch over boeken hebben......De Jumbo heeft in Arnhem een mooi boek over Arnhem waar stickers in moeten...... echt heel mooi. Edwin heeft het boek en nog niet veel stickers.... als er mensen zijn met stickers die er niks mee doen....hij zou er blij mee zijn..... ook als ze het boek hebben en willen weggooien, niet doen, ik denk dat er veel liefhebbers voor zijn. Ik begreep dat ze dit in meer plaatsen doen....erg leuk!

De overige visite kwam en laat op de avond kwam de laatste....een kamer vol, heel gezellig. Er was weer meer dan genoeg lekkers, dus honger hoefden we niet te lijden! 

Er is altijd een 'vreugdevuur' in de straat....even verderop op het kruispunt. Het werd uitgemaakt door de brandweer....en natuurlijk weer aangestoken. Daarna werd het uitgemaakt en in een vuilniswagen geladen.....dat is natuurlijk een goede manier om het echt te stoppen.  Zelf hou ik er niet zo van.....naar mijn gevoel is het te dicht bij de huizen als het een beetje uit de hand loopt.... ik hou niet zo erg van vuur, tenzij het op een ruime plek is met vakmensen erbij..... ik heb vaak het gevoel dat mensen het gevaar van vuur onderschatten, dus aan mij is zo'n fikkie niet besteedt. 

Er gingen was mensen weg en Edwin hoorde toen de brandweer.....hij zocht op waar het was...... even verderop. Wij gingen ook weg en kwamen twee ambulances tegen....ook die kant op.....thuis keek Edwin meteen of er al meer nieuws was.....dat was niet best.....4 mensen in een lift, zwaargewond.....lift kwam stil te hangen....beneden was er brand...... dat klonk niet best. We bleven nog een tijd napraten en zochten het nieuws steeds op. De volgende ochtend bleken 2 mensen overleden te zijn....een man van 39 met een 4-jarig zoontje! Zijn vrouw en dochtertje van 8 leefden nog wel...... ze waren op familiebezoek geweest.
Vreselijk.....weer veel mensen voor wie de jaarwisseling nooit meer hetzelfde zou zijn!
Wij stelden ons de familie voor.... "Nou dag hoor, het was gezellig" ....ze stappen in de lift.....niemand weet nog wat. De mensen in de lift kwamen stil te hangen en ademden rook in....lijkt mij heel angstig. De achtergebleven familie zal misschien de sirenes gehoord hebben.....ontdekt dan dat er brand is en vraagt zich af of de mensen die net weggingen al weg zijn.....misschien zien zij dat de auto er staat......de onzekerheid die dan ontstaat.....ontzettend!!! We hadden allebei het idee dat het zo ongeveer gegaan zal zijn......triest!
Twee tieners (12 en 13) zijn opgepakt.....dankzij camerabeelden. Ook triest.....want dit kan nooit hun bedoeling geweest zijn. Wat er precies gebeurd is weet ik nog niet, maar grote kans dat het vuurwerk was, dat werd vaak in de hal afgeschoten... niet goed, maar niks nieuws. Mogelijk stond er iets brandbaars, dat gebeurde vaker...... mensen zetten soms van alles neer....ook dat mocht niet, maar gebeurde wel. Natuurlijk is iedereen die vuurwerk binnen afsteekt fout (zelf ben ik toch al geen held met vuurwerk, ik ben zelfs een beetje bang voor sterretjes, dat is echt geen koud vuur!! Ik heb een keer meegemaakt dat het met een sterretje mis ging!).....maar fout of niet.....dit zal de bedoeling niet geweest zijn.
Ik wens iedereen die hier op wat voor manier dan ook mee te maken heeft heel veel sterkte toe! 


2 opmerkingen:

  1. Kippenvel krijg ik er van ook nu ik het weer lees lopen de rillingen over mijn lijf.Wat zullen de familieleden een rot 2020 hebben.Waarschijnlijk nooit meer een fijn gevoel met oud en nieuw.Heel triest allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Precies! Het is altijd moeilijk als er iets naars gebeurt op dergelijke dagen, maar dit is erg heftig en onverwacht en waarschijnlijk na een heel gezellige avond samen....direct daarna en zo dichtbij was het over, maar er zal eerst nog onzekerheid geweest zijn......daarna onzekerheid of ze het zouden halen. Vreselijk!

    BeantwoordenVerwijderen