Zoeken in deze blog

zondag 22 maart 2020

Een vreemde wereld!

Wat een heerlijk weer zaterdag......een stralende zon in een hemelsblauwe lucht, pas in de middag kwamen de wolken....maar witte wolken tegen een blauwe lucht vind ik prachtig!
 Wel koud, maar de zon maakte veel goed!

De wereld is niet meer de wereld die ik kende, alles is anders!  Maar ik maak er het beste van.
Zolang het mag ga ik naar buiten.....elke dag een stukje wandelen.... dat is gezond....buitenlucht, zon, beweging en het kan helpen tegen stress!  In een gezond lichaam maakt een virus minder kans!
Nou kan ik niet beweren dat ik het toppunt van gezondheid ben, maar ik probeer wel zo gezond mogelijk te leven.
Vrijdag even boodschappen gehaald... wel even met de auto, want ik was denk ik bijna 2 weken niet in de winkel geweest en dan heb ik ondertussen wel wat nodig. Ik zocht een rustig tijdstip uit, maar als iedereen dat doet is het natuurlijk toch weer druk...dan is het fijn om evt. in de auto te kunnen wachten tot het rustiger is.  Het was inderdaad rustig....buiten stonden niet alleen de winkelwagens, maar ook alle mandjes, met spul om het handvat te desinfecteren....prullenbak ernaast om het papier in te gooien. Netjes..... misschien is het schijnveiligheid, maar het is in elk geval een aardige service, het voelt zo toch beter!  De caissières hadden plastic hangen, zodat klanten bij de kassa niet direct in hun gezicht konden hoesten of niezen..... en andersom natuurlijk.  De meeste mensen hielden goed afstand,,,,nee, 1 1/2 meter lukt niet overal, maar in elk geval probeerden de meeste mensen het.

Ik had wel het één en ander nodig..... ik hoop het weer 2 weken vol te kunnen houden als het moet. Ik had het nu ook wel langer kunnen volhouden maar ik wilde erg graag wat verse dingen....ik had niet veel fruit meer....alleen nog wat rimpelige appeltjes.... die vind ik niet zo lekker meer....prima om te bakken, maar niet om zo te eten.  O.a. Blauwe bessen, mango's en kiwi's waren in de aanbieding.... lekker! Wat vleeswaren.....kaas, potje zure braadharing. o, de shoarma is in de aanbieding ....heerlijk, dat is lekker door de roerbakgroente die al in mijn kar lag.......  diepvries patat.....
 En ja, ook wc-papier. Ik heb altijd 2 pakken op voorraad.....soms 3.....nu is het voorlaatste pak bijna op..... dus toch maar wat meenemen. Maximaal 2 per klant..... prima ik hoef niet meer....er was niet veel keus meer, maar ik pakte 2 4-rols-pakken..... wel extra grote rollen....mooi, dan heb ik weer even voldoende.

Ik kan het in elk geval weer even volhouden...... wanneer ik weer ga weet ik niet.....  voorlopig is het niet noodzakelijk, maar ik kan wel eens zin hebben in iets wat minder lang houdbaar is..... misschien haal  ik het dan en neem ik gelijk weer wat andere dingen mee, ik zie wel, hangt van de omstandigheden af ! In elk geval red ik het voorlopig wel. Bezorgen laten kan pas volgende maand weer....ze zitten vol!

Behalve het wandelen en een enkele keer naar de winkel blijf ik thuis. Mijn sociale contacten heb ik via telefoon en computer. Gelukkig kan het op die manier ook!
Ik zou deze periode mooi kunnen gebruiken om mijn huis op te ruimen, maar tot nu toe kwam er nog niet veel uit mijn handen......  ach....het komt wel, vanaf volgende week wil ik echt een schema maken voor mijzelf.... dan is het afgelopen met dat luieren.  Nu mocht het even, een beetje vakantie vieren!
Volgende week plan ik uurtjes opruimen in..... saxofoon spelen, in de tuin werken.....en natuurlijk de dingen die ik nu ook al dagelijks doe, zoals de normale huishoudelijke dingen (stoffen, (af-)wassen, koken, sanitair soppen etc.), wandelen, computeren, tv-kijken, knutselen, lezen.....  ook de leuke dingen mogen nog steeds, maar er moeten ook wat extra dingen gedaan worden!  De wekker gaat weer gezet worden!

Als we de deur niet meer uit mogen is dat denk ik niet omdat dat slecht zou zijn om naar buiten te gaan, maar omdat er teveel mensen zijn (en dat zijn vooral jongeren) die zich nergens wat van aantrekken en doen alsof er niks aan de hand is.....geen afstand houden. Die verpesten het voor anderen.... zij kunnen het virus verspreiden en zorgen ervoor dat we echt huisarrest krijgen!

Hoe dan ook, binnen of buiten ....ik zorg voor voldoende beweging....dat is belangrijk. En in de tuin mag dan ook nog wel...dus toch wat buitenlucht en zon vangen! Als het nu ook nog wat warmer wordt dan is het allemaal goed uit te houden.

Mensen, maak er het beste van......het is soms wat eng als het dichtbij komt.....maar bedenk wel dat de meeste van ons er goed doorheen komen! Er genezen meer mensen dan er doodgaan.....niet iedereen krijgt het.....een lichte besmetting kan al zorgen dat we er (deels?) immuun voor worden......  een tweede ronde is dan minder heftig.....veel meer mensen krijgen dan het niet meer of veel minder erg.  Hoe langer het duurt voor je het krijgt, hoe groter de kans dat er geneesmiddelen zijn die ons kunnen helpen....misschien nog niet echt genezen, maar die het misschien allemaal wat kunnen afzwakken. Bovendien..... hoe langer het duurt, hoe meer we dus niet allemaal tegelijk ziek zijn en er  nog plaats voor ons is in het ziekenhuis als dat nodig is!

Als we ons allemaal aan de regels houden is de kans kleiner dat het zich verder verspreidt!
En als dat betekend dat ik voorlopig bij niemand op visite ga en geen visite ontvang dan moet dat maar...... liever de mensen die ik liefheb een tijdje niet zien dan ze helemaal nooit meer zien!
 


En ja, ik behoor tot de risicogroep...... dus een extra reden om op te letten. Ik wil er niet krampachtig mee omgaan.... dat lukt tot nu toe goed, maar ik wil ook mijn verstand blijven gebruiken....en dat zegt afstand houden

Ik denk dat de meeste volwassen mensen nu toch wel doorhebben dat het serieus is..... ik dacht ook in het begin dat het allemaal wel zou meevallen.
En ja, griep zorgt ook elk jaar voor veel doden...... maar dat is verspreid over een langere periode...... en het is minder besmettelijk omdat veel mensen ingeënt zijn en ook hebben veel mensen zelf al een natuurlijke afweer, want ook als er een nieuw soort griep is dan kan je voldoende afweer van vorige soorten hebben gekregen om minder ziek of helemaal niet ziek te worden.

Doe voorzichtig, denk na en blijf genieten van alles wat er nog wel is/mag/kan! 

Het prachtige weer nodigde wel weer uit voor een flinke wandeling.....een uur gewandeld....nou ja, ook af en toe stilstaan om van de zon of het uitzicht te genieten of om een foto te maken....maar lekker een uur buiten!


Verboden te parkeren aan deze zijde??? Hoe dan???



















22 maart: 

Dag van de toekomstmuziek
Wereldwaterdag

Quote van de dag:







2 opmerkingen:

  1. Naar buiten willen waar het te druk is. Grrrr...
    Bijzonder ergerlijk, je vindt ze overal en ze zullen er in ons dorp ook wel zijn.
    Ik ben benieuwd naar volgende week, de artsen zijn behoorlijk pessimistisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik snap die mensen echt niet. Mogelijk komt er een samenscholingsverbod.
    Het gaat steeds sneller..... helaas. Het wachten is op stilstand en dan steeds minder..... maar wanneer dat komt..... in elk geval werken de mensen die op een kluitje naar het strand gaan er niet aan mee dat het minder wordt!

    BeantwoordenVerwijderen