Zoeken in deze blog

vrijdag 11 september 2020

Opa, oma en kippenvel

 Op punt schreef ik er al vaker over, maar Punt is weg en mijn verhalen ook, dus gaan sommige oude verhalen in de herhaling en ook dit verhaal.

Eens in de zoveel tijd gingen wij vroeger kip eten bij opa en oma Martis. Dat moest geloof ik een soort feestje zijn, maar ik heb er geen goede herinneringen aan. 
Opa hield van een vette boerenkip en oma bereidde hem.... volgens mij kookte zij hem, want er zat altijd een slap wit kippenvel omheen waar ik zelf ook kippenvel van kreeg. Ook kwam er kippensoep op tafel waar een dikke laag geel vet op dreef.....ik sloeg even over. 
Opa vond het heerlijk en zijn hele gezicht glom van het kippenvet........en toen kwam het......opa vroeg of ik zijn zakdoek wilde pakken..... dat vond ik al erg, want opa droogde zijn zakdoeken aan de kachelpijp, telkens als hij ze gebruikt had, dus echt fris waren die dingen niet.....hij vond het heel gewoon, maar ik griezelde ervan. Om het nog erger te maken moes ik de zakdoek tegen zijn neus houden terwijl hij er in snoot (zelf had hij vette handen, daarom moest ik het doen)........ik had al geen beste eetlust, maar daarna hoefde ik helemaal niks meer. Niemand had het doorgehad, iedereen zat gezellig te eten. 
Het kippenvlees lustte ik wel, maar dat vel.....grote griezels, wat vond ik dat goor. Als mijn moeder kip klaarmaakte zat er een lekker knapperig korstje om. 
Misschien was dat vroeger gewoon, ik weer het niet, maar in mijn herinnering was mijn oma geen topkok...... de rijst (in melk gekookt) met boter en bruine suiker met een gebakken vissie (dat werd hier vroeger vaak gegeten) die ze elke zaterdag aten vond ik nog wel lekker en de soep op zondag lustte ik ook nog wel, maar het was wel altijd hetzelfde. Misschien heb ik het mis, maar ik kan mij niks bijzonders herinneren. Nou stond opa niet open voor iets anders, dus ik denk dat ze weinig kans kreeg om het eens anders te doen. Vroeger was het meestal aardappelen, groente en vlees, veel meer keuze was er niet. Ja rijst, maar die werd in melk gekookt...... dat vond ik overigens wel erg lekker en thuis aten wij dat ook wel eens. .
Bakken kon zij wel, heerlijke cakes herinner ik mij. 
Zij aten flink, oma was mager, maar wat zij allemaal wegwerkte was niet te geloven en opa was nog erger, maar hem was het aan te zien. Met de paasdagen bestelden zij een wastobbe vol eieren en wij kregen er 20 of zo van mee..... de rest aten zij op...... tijdens de paasdagen! Mijn moeder beweerde wel eens dat zij advocaat moesten poepen! 😂
 Oma deed soms zout op haar brood, dat vond zij heerlijk, een dikke laag zout! 
Opa bestelde hele cervelaatworsten en rookvlezen...... daar kregen we soms een stuk van als we er waren..... nou is een stuk cervelaat nog wel lekker (hoewel het mij al snel te veel was), maar hoe verwerk je een stuk rookvlees? Dat is taai en niet weg te krijgen. Ik herinner mij ook een gigantische pot met rolmops die in de keuken stond. 

Oma was een lief mens..... maar opa was moeilijk. Hij had wel zijn goede kanten, maar bij mij vielen zijn moeilijke kanten toch meer op...snel kwaad, alles moest naar zijn zin gaan en er gebeurden dingen die ik als kind al vreemd vond:  
Als opa uit zijn werk kwam moest het eten op tafel staan.....maar hij kwam niet elke dag om dezelfde tijd thuis! Oma rende steeds naar de deur om te kijken of opa al op het bruggetje van Grietje Houtman liep en snel naar de keuken om de aardappelen nog maar eens te schudden als hij nog niet in zicht was. 
Opa kwam met de tram en die stopte voor een sigarenwinkel, maar oma moest vaak sigaren voor hem halen als hij thuis kwam. 
Zijn schoenen, meer een soort laarzen eigenlijk, met zo'n veter die kruislings achter haakjes ging waren vies, dat kwam door zijn werk.... maar hij legde zodra hij zat een voet (met schoen) op tafel en riep: "Jans, mijn kannen" en oma moest dan zijn schoenen uittrekken. Ik heb dat nooit begrepen, waarom moest zij dat doen? Opa was dus duidelijk de baas in huis.  Oma was (net als ik) geen enthousiaste huisvrouw..... zij ging liever wandelen, winkelen of ze maakte poppenkleertjes voor mijn poppenkinders en ze kwam elke dag even bij ons langs. De was strijken stelde zij uit, maar dat mocht opa niet zien..... zij rolde het op en het ging in de lege (ongebruikte) bedstee, die allang niet leeg meer was. Met de grote schoonmaak kwamen dan de rolletjes wasgoed tevoorschijn, vaak met het weer erin. 

Zij ging een keer winkelen met mijn moeder in Amsterdam en bij C&A werd er het één en ander gepast..... even later werden zij aangehouden...... zij moesten meekomen...... oma werd nijdig en mijn moeder kreeg de slappe lach, juist doordat oma zo verontwaardigd reageerde. Natuurlijk werden zij door de andere klanten nagestaard toen zij zo opgebracht werden. Zij moesten hun tassen leeghalen en er bleek niks in te zitten was gestolen was. Het probleem was veroorzaakt door een leeg hangertje dat in de paskamer hing waar zij geweest waren....... en dat kan niet.....aan een hangertje hoort kleding te hangen. Het hing er al toen zij er waren, mijn moeder had het wel gezien, maar nooit bij stilgestaan dat dat een probleem was. Zij mochten gaan...... een excuus was blijkbaar niet nodig..... maar zou toch wel aardiger geweest zijn. De manier waarop ze aangehouden werden en opgebracht was natuurlijk niet leuk, als is het wel begrijpelijk dat ze even verdacht waren. Het had naar mijn idee op een andere manier gekund, maar ach, mijn moeder kon er wel om lachen, maar sinds die tijd inspecteerde zij altijd eerst het kleedhokje.....hing er een lege hanger dan ging zij er niet in! 

Ik heb veel goede herinneringen aan deze oma en ik ben naar haar vernoemd, zij heette Jans, maar ze vond zelf dat die J eraf moest, want Jans vond zij een vreselijke naam! Daarachter kwam de naam van mijn andere oma...Maria.... en daarom heet ik dus voluit Ansje Maria. Voor mijn andere oma (opoe) was ik een beetje bang, maar daar hoorde nou juist weer een heel lieve opa bij.  

Quote van de dag:


Zaterdag 12 september 2020:

Bookstoreday
Dag van de boerin 
Open monumentendag
Nationale orgeldag 
Dag van de Vrijmetselarij
Dag van de hoed
Wereld Eerste Hulp-dag
Europese actiedag tegen migraine
Dag van de mindfulness
Dag voor Zuid-Zuid samenwerking
Dag van de gezonde buurt
Botterdagen Elburg 
Weekend van het varken


4 opmerkingen:

  1. Een slavin in plaats van een vrouw, die situatie heb ik wel eens gezien. Daar kon ik niet tegen en ging er niet meer naar toe.
    Toch lukt dat niet bij elke vrouw, jouw oma was duidelijk niet opgewassen tegen haar man.
    De scène bij C&A was weer eens wat anders, haha.
    Dat zou het personeel nu niet meer zo durven aanpakken.☻

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat wonderlijk..... ik weet zeker dat ik hier een reactie op getikt heb..... misschien vergeten te plaatsen of zo.
    Oma was veel te slaafs bij opa, zo raar. Ze sprak hem wel eens tegen, dat wel, maar die vaste gewoontes kon ze blijkbaar niet veranderen.
    Hahaha, ja... dat hoeven ze nu zo niet meer te doen in winkels... nu pikken de mensen dat echt niet meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij had je dat ook maar ik kan het niet meer terugvinden.

    BeantwoordenVerwijderen