Zoeken in deze blog

maandag 17 augustus 2020

Een nuttige maandag.

 Het werd zondag in de namiddag steeds dreigender......de wolken werden donkerder, de donder in de verte kwam langzaam dichterbij en dat beloofde niet veel goeds, want het klonk bijna aan de lopende band. 




Ineens begon het hard te waaien, ik heb hierachter een boom staan die dan heel erg heen en weer zwiept, en als de ene tak naar links gaat gaat de andere naar rechts, ik vind dat altijd mooi om te zien.  Toch maar de achterdeur dicht, want de wind kreeg er vat op....pfff, warm binnen met die deur dicht. 
Ineens ging de wind weer liggen en daarna begon het weer, zo ging het steeds.......weerlicht......als een stroboscoop, het bleef maar doorgaan..... dat hadden we van de week op een nacht ook al, maar toen was er geen donder te horen. 
De bliksem werd zichtbaar.....prachtig!  Groot en kronkelig met veel vertakkingen. Soms meerdere tegelijk. De meeste waren horizontaal, zoals vaak in de zomer.....hoog en horizontaal........ die slaan niet in, maar er kan zo ineens een verticale tussen zitten, dus gevaar is er altijd! 
De regen kwam ook en niet zo'n beetje, mijn ramen zijn weer schoon! We hebben hier niet zo snel een overstroming, maar als putten het niet aankunnen wordt het wel heftig. 
Op NH-nieuws zag ik een filmpje van wateroverlast in Monnickendam en  mooie foto's van de bliksem in Noord-Holland, zoals ze hier ook te zien waren. 
De wolken hadden flink ruzie en de engeltjes vierden feest en zetten de stroboscoop aan!
Geen idee hoe lang het duurde, want ik kon mijn ogen niet meer open houden.

De volgende ochtend was het in alle vroegte lekker koel.....het was mistig! In korte broek en mouwloos shirt stapte ik op de fiets.......heerlijk, bijna koud, maar net niet! Ik kwam helemaal bij. 
Even kijken bij het huis van vakantiegangers of ik de container op de ophaalplek moest zetten (die van mij had ik al neergezet), maar iemand anders had het al gedaan..... waarschijnlijk dezelfde die steeds de post uit de brievenbus haalt...... dat valt mij steeds op als ik de planten water geef. 
Gelijk even een rondje Monnickendam...... op de dijk was echt niks te zien.....alleen maar mist....niet een deel helder, of alleen een laag of zoiets.....verder dan maar, ik was gewapend met een camera en dan wil ik wel foto's maken. Mist kan erg mooi zijn, maar er moet dan nog wel iets te zien zijn!








Deze brug ben ik heel wat keren over gegaan..... vroeger naar school toe. Soms ging ik aan de buitenkant van de leuning naar de overkant. 





Nee, ik schiet niet op schapen.... ik zou niet durven!



De sluis waarnaast ik geboren ben, Het maakte best wel herrie, maar ik wist niet beter, het viel mij pas op toen iemand het zei. 


En dit was toen zo ongeveer ons uitzicht.
Heerlijk die speeltoren die dag en nacht de tijd aangaf..... elk kwartier. Met mijn ogen dicht hoorde ik de tijd. Een soort slaapliedje was dat voor mij.  


Deze duiker kwam net uit het water....  geen idee wat hij aan het doen was.


Oeps, dat is niet goed!


Normaal is hier wel iets meer te zien......nu vooral mist.



Daarna naar huis, even aanbellen bij buren die blijkbaar de container vergeten waren....kan gebeuren, maar het duurt een maand voor hij weer geleegd wordt, dus niemand wordt blij van een keer vergeten. Er moest nog een zak bij en ik zette hem even weg (zelf vergeet ik hem vaak op te halen, maar dat doen diezelfde buren altijd voor mij.....vaak denk ik er 's avonds laat pas aan, maar dan staat hij er al).


Daarna mijn tv-ontvanger ophalen (natuurlijk nadat ik de oude losgekoppeld en ingepakt had, want die moest meteen mee terug). Nou.....eens kijken.....hm.....lijkt simpel. Ik had de losgekoppelde stekkers met een fleurig lintje bij elkaar gebonden, zo vielen ze op en hoefde ik niet te zoeken (welke zijn het ook alweer), af en toe vind ik mijzelf best wel slim. 
Het bleek echt een fluitje van een cent te zijn, echt, zelfs zonder gebruiksaanwijzing had ik het gered! 
Alle codes die ik nodig had had ik bij de hand, ik kon alles zo invullen. Tot mij gevraagd werd naar de naam van de ontvanger......huh?  Ik had geen idee (ondertussen weet ik dat dat handig is als je meer ontvangers hebt, dan kan je bijv. dat ding logeerkamer 1 noemen of schuur of wc). 
Ik besloot te kijken of ik het kon overslaan.....ik klikte op installeren en het lukte! Het kon wel een kwartier duren stond er te lezen.....nou nee, binnen een minuut had ik tv! Ik was trots op mijzelf (Edwin lag volgens mij in een deuk.... trots op zoiets simpels). Ik ging even lekker tv kijken, dat had ik wel verdiend.....kon ik gelijk even bijkomen. 

Het volgende project.....mijn nieuwe telefoon lag klaar......dus weer naar Primera om een pakje te halen.... het begon net te spetteren, zal wel meevallen......nou.....ik kreeg behoorlijk wat water over mij heen, ik was flink nat! Het begon te donderen toen ik bijna thuis was en het kwam duidelijk dichterbij.....om half 5 was het hier vrijwel recht boven..... wat een klappen..... pfffff, schrikken. 

Ondertussen keek ik naar de nieuwe foon....insert the sim tool into the trayhole to pop out the tray.....o, dat is nieuw voor mij..... simtool...... niks gezien....... o.....dat zit op dat kaartje geprikt. 
Oké, ik kreeg hem dus open..... haalde de simkaart uit die andere, drukte de nanokaart eruit en legde hem in de tray.... SD-kaart ernaast..... wow..... nu maar hopen dat het niet verkeerd om zit of zo. 
Hij moest opgeladen worden....  hij stond net te laden toen het onweer goed losbarstte, dus ik trok de stekker eruit...... uit ervaring weet ik dat bij een inslag in de buurt er veel stuk kan gaan, dus als het dichtbij is neem ik het zekere voor het onzekere..... elke stekker waar ik eenvoudig bij kan en niet nodig is op dat moment die gaat eruit.  Stekkers die ergens achter zitten laat ik zitten, ik ga er geen verhuizing van maken, maar ik zet apparaten wel zoveel mogelijk uit.Vorige keer waren het de apparaten die op standby stonden die het niet overleefden (mijn huidige tv kan alleen op standby). 
Later weer verder met opladen. Ik ontdekte een Nederlandse gebruiksaanwijzing......... nou, het is allemaal heel anders dan ik gewend ben, het duizelde mij, zoveel informatie. Swipe met 1 vinger voor dit en met 2 vingers voor dat..... het zal wel...... als hij opgeladen is zet ik hem aan en ik denk dat ik dan niet veel meer doe..... genoeg voor vandaag, ik snap het even niet meer, ik ben bekaf.....vroeg naar bed!

Quote van de dag:



18 augustus 2020:

Achternaam wordt verplicht (1811)
Internationale zeemeerminnendag
Slechte gedichtendag

2 opmerkingen:

  1. Prachtige fotoserie!
    Ben je intussen klaar met je technische opdracht? 🤣

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je.
    Ja, alle belangrijke dingen zijn nu denk ik klaar...... er moet nog wel wat (in de foon), maar dat heeft geen haast.

    BeantwoordenVerwijderen