Zoeken in deze blog

donderdag 20 augustus 2020

Nog maar weer eens over corona.

 Deze kwam ik tegen op Facebook en die deel ik ook graag hier:

Als ik 1,5 mtr. afstand houd en de overige maatregelen hanteer, dan wil ik dat je dit weet:

🔵 Ik ben slim genoeg om te weten dat je asymptomatisch kan zijn en toch het virus kan verspreiden.

🔵 Nee, ik ''leef niet in angst'' voor het covid 19 virus; ik wil gewoon deel uitmaken van de oplossing, niet van het probleem.

🔵 Ik heb niet het gevoel dat de overheid mij beheerst; ik heb het gevoel dat ik als volwassene een bijdrage kan leveren aan de samenleving.

🔵 De wereld draait niet om mij. Hij draait om ons allen.

🔵 Als we allemaal konden leven met aandacht voor andere mensen, zou deze wereld een veel betere plek zijn.

🔵 Ik wil niet bijdragen aan weer overvolle IC’s.

🔵 Het houden aan de maatregelen maakt me niet zwak, angstig, dom of ''beheerst”. Het houdt me alert.

Je aan de maatregelen houden is niet politiek. Het is de keuze van volksgezondheid en gezond verstand!

Ook delen? Kopieer en plak op je tijdlijn.👍


Ik verbaas mij nog steeds over de vele complottheorieën met echt onzinnige gedachtenkronkels. Je moet wel verstand hebben om zoiets te bedenken, alleen de logica ontbreekt, dus mensen die zulke ideeën hebben kunnen beter boeken gaan schrijven....science fiction! 
Doen ze het expres om de boel een beetje op te jutten? Denken ze echt zo? (het geniale grenst aan het krankzinnige zei mijn vader altijd, dus mensen die zulke knappe verhalen kunnen verzinnen en er zelf in geloven zouden best eens zwaar gestoord kunnen zijn!). Er zijn altijd mensen die het nog geloven ook en meestal zijn dat mensen die ook in andere complottheorieën geloven, dus het zijn mensen die naar mijn mening of dom zijn of zich graag afzetten tegen alles en iedereen en het dus graag willen geloven. Mensen die overal wat achter zoeken en het altijd oneens zullen zijn met mensen die regels maken/opleggen.

Bij veel van die ideeën is "Maar waarom dan?" voor mij al genoeg om het hoogst onwaarschijnlijk te vinden...... kijk ik wat verder dan kom ik meestal ook onwaarheden en tegenstrijdigheden tegen en daarbij veel dingen die zo vergezocht zijn dat ik er echt niet in kan geloven. 

Ik beweer niet dat er nooit dingen gebeuren waar meer achter zit dan op het eerste gezicht lijkt..... ongetwijfeld gebeuren er dingen met minder goede bedoelingen, mensen doen zich anders voor dan ze zijn, er zijn mensen die macht zoeken (dat kunnen ook complotdenkers zijn..... die zullen het heerlijk vinden als ze door veel mensen worden geloofd, dat geeft ook een gevoel van macht!) en dus is niet alles wat iedereen zegt geheel volgens de waarheid. Een portie achterdocht is daarom niet verkeerd, maar om nou overal iets achter te zoeken gaat echt ver! 

Dat het virus er is is wel duidelijk..... dat het aantal doden in vergelijking met de griep uiteindelijk nog meevalt kan kloppen, maar........ dat komt ook doordat de maatregelen het aantal besmettingen beperkte! En het grote probleem was dat mensen allemaal in korte tijd flink ziek werden waardoor ic's overbelast raakten. En een nieuw virus is altijd een extra probleem omdat er nog te weinig over bekend is/was en er geen goede medicijnen en vaccin zijn nog en omdat niemand immuun kan zijn. 
Als je dan geen maatregelen neemt loopt het echt uit de hand! 

Voor griep is er een vaccin..... door de vele soorten griep komt het wel eens voor dat er een griep heerst die niet in het vaccin zit, maar vaak heersen er meerdere soorten griep tegelijk en is er tegen andere soorten wel bescherming. (Dat de griepprik helpt is wel duidelijk.... misschien werkt het niet bij iedereen hetzelfde, maar echt....... er is bij mij een overduidelijk verschil te zien als ik kijk naar mijn leven voor de griepprik en erna!!!!).  Ook komen veel soorten griep steeds weer terug en het schijnt dat griep in voorgaande jaren toch wel iets van bescherming geeft..... toch wat meer weerstand ertegen. Maar goed, ik ben geen viroloog, ik heb dit ook maar gelezen.....ik hoop dat het klopt! 
In elk geval zorgt de griepprik ervoor dat minder mensen ziek (en minder ernstig ziek) worden maar ook dat het minder verspreid wordt....... dus de verspreiding gaat langzamer!  

De nasleep van het coronavirus kan een groot probleem zijn, veel mensen houden erg lang ernstige klachten en het is maar afwachten of dat bij iedereen weer over gaat. 
Er zijn redenen genoeg om de regels na te leven! 
Liever ben ik te voorzichtig dan te roekeloos. Ik kan ook zonder te kijken een drukke weg oversteken en vaak zal dat nog goed aflopen ook.....maar waarom zal ik dat risico nemen? Liever wat later aan de overkant en desnoods TE laat dan dat ik het risico op een ernstig ongeluk vergroot. 

Ik ben wel een beetje bang voor het virus, maar niet in die zin dat ik meteen zenuwachtig wordt als iemand even iets te dichtbij kwam...... (ik hoop dan wel dat het per ongeluk is, mensen die het expres doen gun ik een besmetting met lange nasleep).... ik zie niet om iedere hoek het virus..... dat heb ik allemaal niet. Maar ik ben wel bang dat ALS ik het krijg dat ik er dan flink ziek van wordt! Ik ben mijn leven lang al vatbaar voor alles wat er heerst, ik sloeg geen kinderziekte over, geen griep en geen verkoudheid, ik deed overal aan mee (heel solidair!)...... ik weet dus dat ik vatbaar ben en dan waarschijnlijk ook voor dit virus. 
Ik ben diabeet en 65..... redenen om tot de risicogroep te behoren. Tot voor kort ging het niet goed met mijn diabetes en dan is het probleem groter als ik besmet raak. Sinds ik een nieuw medicijn heb gaat het veel beter, maar ik ben er nog niet en bovendien ben ik de afgelopen anderhalf jaar duidelijk verzwakt..... ik ben nu weer aan het opbouwen, maar dat heeft tijd nodig! 
Ik ben veel te dik en dat is een probleem bij mensen die corona krijgen, in verhouding komen dikke mensen vaker op de ic en aan de beademing terecht.  
Redenen dus om toch extra voorzichtig te zijn...... maar iedereen zou voorzichtig moeten zijn (is het niet voor jezelf, doe het dan voor een ander!!!). 

De maatregelen zijn voor de één erger dan voor de ander, dat snap ik.... als je bedrijf kapot gaat, als je geen/nauwelijks inkomen hebt..... dat is natuurlijk vreselijk. 
Maar voor veel andere mensen is het alleen een kwestie van aanpassen en niet zo verwend doen! 
Is het nou zo erg om feestjes over te slaan? Niet op vakantie te gaan? Je gegevens op te schrijven als je wat wilt eten of drinken op een terrasje (terwijl je dat altijd al deed als je reserveerde als je ergens ging eten)? Is het echt zo erg om niet steeds visite te ontvangen? 
We leven niet meer in de middeleeuwen..... thuis zijn hoeft niet contactloos te zijn! Er is telefoon en internet..... dat is een ander contact, maar stel dat je dat niet had?  En dan tv. netflix, dvd's, radio etc. ..... artikelen die je op internet kan bestellen en thuis laten bezorgen, ook de boodschappen. 
Binnen blijven hoeft niet..... wandelen en fietsen kan gewoon, in de tuin of op het balkon mag ook, zo heb je ook nog aanspraak hier en daar. 
Woon je midden in een grote drukke stad dan kan het wat moeilijker zijn en mensen die slecht ter been zijn en alleen daar ligt het ook moeilijker voor..... soms zijn dat ook nog mensen die geen computer hebben of er niet zo handig mee zijn, dat is allemaal lastiger..... maar voor de meesten geldt: Doe niet zo verwend! 

Ik heb gezegd!


2 opmerkingen:

  1. Grotendeels mee eens maar of we het zouden volhouden wanneer we zelf 15-25 waren, is de vraag.
    De bedenkers van complotten zijn van velerlei soort. Sommigen vinden zichzelf belangrijk... 😂

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat ik het wel vol zou houden..... ook toen was ik al vaak ziek, dus de noodzaak zou mij wel duidelijk zijn denk ik. Bovendien verveelde ik mij nooit, dus dan is het lang vol te houden.
    En een keertje mopperen mag wel natuurlijk.
    Maar niet alleen de jeugd, juist veel volwassenen gaan nu dwarsliggen.
    Ja, dat denk ik ook, dat ze zich belangrijk vinden!

    BeantwoordenVerwijderen