Zoeken in deze blog

zondag 30 augustus 2020

Ik hou ervan...

 Nog een paar van Staring, omdat ik het zo leuk vind!

*****

Het hondengevecht

Bereisde Roel zag op zijn tochten
Geweldig veel! Twee Bullebijters vochten,
Voor ’t wijnhuis, in een kleine Poolsche stad,
Terwijl hij juist aan ’t venster zat:
`Zulk vechten, Menschen! – Zij verslonden
Malkander letterlijk! Met iedren hap, ging oor
Of poot er áf – en glad als vet er dóór!
Ons scheiden kwam te laat! wij vonden
Het restjen: – op mijn eer,
De staarten, en niets meer.’

*****

De meester in zijn wijsheid gist, 
de leerling in zijn waan beslist.

*****

Aangebrand

Aagt Morsebel nam kleine Piet
In kost en als het kind te middag aangezeten
haar soms zijn walging merken liet:
De vieze bijsmaak van haar knoeisels werd geweten
aan kaarsvet, roet noch snuif. 't was altoos: "Lekkertand,
wat zou het zijn als aangebrand?"

Nu kwam er eens een schotelvol groen eten
tevoorschijn die kok Aagt spinazie had geheten:
Hiervan kreeg kleine Piet zijn deel op 't bord gesmakt:
Hij roert erin: hij vindt twee achterpoten
van d'arme kikvors, onder 't warmoes kort gehakt,
en legt, met de ogen half gesloten,
Zijn eetvork neer, terwijl hij vraagt:
Heeft aangebrand ook voetjes moeder Aagt?

*****


Geweldig, ik hou ervan!

Nou, nog eentje dan:

*****

Huiskrakeel

Piet Fop was met de vrouw aan 't kijven
Zij smeet hem, naar de aard der wijven,
de sleutels naar de kop!
Piet nam ze lachend op
en sprak: "Mijn kind, zal IK na deze
de sluiter in dit dolhuis wezen?

*****


Quote van de dag:



Maandag 31 augustus:

Nationale mosselweek
Herdenkingsdag voor drugsgerelateerde slachtoffers
Sterfdag Lady Di
Gordelfestival
Geboortedag koningin Wilhelmina (1880)

2 opmerkingen: