Zoeken in deze blog

dinsdag 20 oktober 2020

Onbegrijpelijk

 Echt, ik begrijp die kerken niet die veel meer mensen toelaten dan geadviseerd wordt. 
Meer mensen toelaten en zelfs uitnodigen omdat zij zich willen houden aan Gods woord dat zij onderlinge bijeenkomsten niet moeten nalaten.
Ik geloof niet in een God die dat eist..... die dus eist dat de kerkgangers zichzelf en anderen in gevaar kunnen brengen. Een God die wil dat wij ongehoorzaam zijn. Ook al is er ruimte zat in die kerk om voldoende afstand te kunnen houden.....hoe doen ze dat bij het naar binnen en later weer naar buiten gaan? Lukt dat ook met anderhalve meter? Dan moeten ze er wel extra tijd voor uittrekken, want één voor één en met voldoende tussenruimte kost nou eenmaal meer tijd. 
Veel kerkdiensten kunnen via tv of computer gevolgd worden..... volgens mij is dat niet slechter voor het geloof, ook al is de beleving natuurlijk anders, maar ja, alles is nu anders dan we gewend zijn! 
Nee, er staat niet in de bijbel dat het via tv of computer gevolgd mag worden..... simpelweg omdat dat nog niet bestond toen de bijbel geschreven werd. En dan nog..... als het echt in de kerk gevolgd moet worden dan kan daar niet mee bedoeld worden dat dat ten koste van alles moet, dat geloof ik echt niet. 
Van zoiets zou je toch van je geloof raken? Bij een heel grote kerk is er natuurlijk veel ruimte om de afstand te bewaren, maar om dan honderden mensen uit te nodigen i.p.v. maximaal 30 is meteen weer zo'n groot verschil. En kerken zijn naar mijn idee nou vaak geen ruimtes die goed te ventileren zijn, bovenin blijft veel hangen, daar zie ik zelden een luik om te luchten. Nu maar hopen dat ze niet gezongen hebben, want daar hoor ik niks meer over. 
Geloof zit in je hart...... geloven is niet een weloverwogen beslissing, niemand zal zeggen: "Vanaf morgen ga ik geloven". De meeste mensen hebben het van huis uit meegekregen, sommigen zien ineens het licht en bekeren zich tot het geloof, maar de meeste gelovigen zijn er mee opgegroeid. En zijn vele geloven en meerdere goden..... iedereen denkt dat zijn geloof het enige ware geloof is. Zelf denk ik dat het veel belangrijker is hoe je leeft dan hoe of wat je gelooft. 
Ik denk ook dat veel mensen het geloof hebben laten vallen doordat het vaak te star is.....er moet teveel en er is geen ruimte om het anders te doen. Dat is niet overal zo. Ik ben zelf wel met het geloof opgegroeid maar we waren niet streng gelovig (en dat werd steeds losser) en het was ook geen strenge kerk. Ik ga vrijwel nooit naar de kerk, maar heb het geloof nooit helemaal laten vallen, er zit nog altijd iets....maar soms weet ik zelf niet wat ik nou precies geloof. Ik ben in elk geval niet ongelovig. 
Maar als ik nou een goed mens ben, nooit iemand kwaad doe maar niet geloof of in een andere god geloof omdat ik daarmee opgegroeid ben...... dan wil het er bij mij niet in dat mij de toegang tot de hemel (als die bestaat) ontzegd wordt omdat ik per ongeluk in de verkeerde god (of geen god) geloof. 
En als ik nou heel gelovig ben maar verder heel onaardig en egoïstisch en misschien wel gemeen.....mag ik er dan wel in?
Leef als een goed mens.... dat lijkt mij belangrijk...of er nou wel of geen God bestaat...... en het geloof kan voor veel mensen een grote steun zijn....dan maakt het niet uit of het klopt wat ze geloven, als ze er steun aan hebben is het goed. 
De bijbel is geschreven in een heel andere tijd..... niemand leeft meer zoals de mensen in die tijd..... ik denk dus dat de bijbel daardoor niet altijd al te letterlijk genomen moet worden..... de dingen moeten gezien worden in deze tijd, een tijd waarin we veel meer weten en mede daardoor anders tegen sommige dingen aankijken.  En al die vertalingen in de afgelopen eeuwen hebben er waarschijnlijk ook niet toe bijgedragen dat alles precies zo wordt weergegeven als het bedoeld werd. 
Ik vind dat iedereen mag geloven, het maakt niet uit welk geloof en op welke manier, maar iedereen die dingen doet uit naam van het geloof die niet goed zijn, waar een ander door in gevaar wordt gebracht of op een andere manier wordt kwaad gedaan...is niet goed bezig, dat kan nooit de bedoeling zijn van welk geloof dan ook! Een geloof moet ook niet opgedrongen worden...... maar ik vind het wel goed als kinderen er al jong iets van mij krijgen......als je er echt niks van weet zal je er niet snel voor 'kiezen'. 
Zelf heb ik Edwin niet naar een Christelijke school gestuurd, maar ik heb hem wel voorgelezen  uit de kinderbijbel, ik heb hem verteld wat ik geloof en wat ik zou willen geloven en hoe andere mensen er over denken. Dat hij geen enkel geloof belachelijk mag maken.... en meer van die dingen.....net genoeg om er wel iets van te weten. 
Respect vind ik belangrijk..... voor elkaar, voor alle geloven..... maar wel kritisch blijven, zodra mensen rare dingen gaan doen uit naam van het geloof klopt er iets niet...... moorden uit naam van het geloof kan nooit goed zijn. Maar ik vind ook dat je mensen hun geloof niet belachelijk mag maken..... laat iedereen nou zelf doen wat hij wil, zolang ze een ander niet hinderen....laat gaan! Extremisten zijn vaak wel eng, van elk geloof! 


Quote van de dag:


Dinsdag 20 oktober 2020:

Nationale piemeldag
Dag van de wijkverpleging
Wereldstatistiekdag
Internationale chefkok-dag
Internationale dag van de luchtverkeersleider
Internationale dag van de luiaard
Wereld osteoporosedag

4 opmerkingen:

  1. Hier heb ik niets aan toe te voegen.
    Maar soms kan je je voorstellen dat iemand stelde 'godsdienst is opium voor het volk.' (Marx)al bedoelde hij daar meer mee dan sommige mensen begrepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, het is wonderlijk..... gewoon geen mogelijkheid om het anders te doen! Gelukkig zijn niet alle kerken zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook bij de christenen is veel gebeurd maar we beseffen det de bijbel geschreven is in andere tijden.
    De extreme moslem lijken niet door te hebben dat ze inmiddels een paar eeuwen verder zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat vind ik juist zo raar....bij sommige christenen is het ook nog niet helemaal doorgedrongen dat het 2020 is.
    Als ik denk aan de Quakers...... dat is ook niet echt normaal..... nou is het niet zo dat die iedereen afwijzen die er anders over denkt, maar toch..... op die manier leven..... hoe lang zouden ze dat nog volhouden.

    BeantwoordenVerwijderen