Zoeken in deze blog

vrijdag 23 oktober 2020

Sint Maarten

 Hier is een discussie gaande....... wel of geen Sint Maarten dit jaar. 
Veiligheidsregio Noord-Holland-Noord adviseert om niet te gaan..... van gemeente Waterland mag het, maar ouders moeten op afstand blijven. 
We hebben hier geen optocht, ieder gaan op eigen houtje, maar de laatste jaren gaat bijna iedereen het centrum in. 
De gulle gevers kunnen echt geen afstand houden van die kinderen, want probeer maar eens snoep in een tas te gooien op anderhalve meter afstand.  Maar ik zag al een goed idee voorbijkomen...... een met lichtjes versierd schepnet om snoep op te halen! Geweldig!
 En als het druk is komen er natuurlijk veel kinderen. Normaal heb ik er niet zo veel, maar de kans is groot dat de meeste kinderen nu in eigen wijk lopen, dus het kan drukker worden. Kinderen kunnen het ook verspreiden, dus al staan de ouders op afstand..... het is niet ideaal, in elk geval niet voor mensen uit de risicogroep. En andersom kunnen die kinderen het virus bij de deur oppikken (en meenemen naar de volgende). 
Thuis niet meer dan 3 mensen ontvangen, maar wel al die kinderen aan de deur..... ik denk dat het niet verstandig is! Kinderen niet naar opa en oma is het advies, maar wel bij andere mensen aan de deur. 
Ik doe het anders..... ik zet twee campingtafels voor de deur met drie schalen..... één met snoep, één met zakjes chips en één met uitdeelcadeautjes (mijn ervaring is dat de meesten dat kiezen). 
Kaart erbij dat ze zelf mogen pakken...... veel plezier en tot volgend jaar. Lantaarn ernaast..... misschien vind ik nog iets anders leuks......  dan blijf ik binnen. Als ik ze hoor zingen, hoor dat ze iets aan het uitzoeken zijn heb ik ook plezier. Ik zet het ook altijd voor de deur als ik weg ben, maar soms komen er al kinderen voordat ik weg ben en die hoor ik dan overleggen wat ze zullen nemen..... zorgvuldig wordt alles bekeken.......ik vind dat leuk! En zij vinden het leuk om op hun gemak te kunnen zoeken.
Wat mij opvalt is dat er mensen zijn die vinden dat je dit die arme kinderen niet ook nog kan afpakken.....  alsof het voor straf is! Nee, lekker snoep ophalen en ook even langs opa en oma natuurlijk en gelijk even het virus achterlaten...... wel snoep....misschien geen opa en oma meer. Is misschien een beetje overdreven, maar het kan. Ik vind het juist overdreven om het als een soort straf te zien "Nu mogen we dat ook al niet meer" Ik ben nog steeds van mening dat we beter voorzichtig kunnen zijn..... zeker nu het duidelijk de verkeerde kant opgaat. 
Ik vraag mij toch af wat het belangrijkste is...... een keer Sint Maarten overslaan of proberen het virus te verslaan. Stel je voor.... een teleurstelling voor de kinderen..... nou, ik denk dat die kinderen daar niet zo veel moeite mee hebben, tenzij er steeds tegen ze gezegd wordt dat het zo zielig is voor ze! Er kan toch evengoed een leuke avond van gemaakt worden? 
Natuurlijk, langs de huizen gaan kan, maar ik denk dat het verstandiger is als het dan buiten staat. Dan hebben ze ook lol. 
Eigenlijk scheelt het niet zoveel met wat ik al van plan was...... vorig jaar bedacht ik dat het wel leuk zou zijn om buiten te gaan staan met mijn snoep en dan koffie en thee erbij voor de ouders (als het niet stortregent natuurlijk).... ik hoopte dat veel buren mee zouden doen. Nou ja.... nu natuurlijk geen koffie en thee....... maar volgend jaar beter! En ik probeer er toch wat leuks van te maken!




De andere Sint gaat in elk geval niet door..... er wordt wel iets gedaan, maar geen intocht. Een verstandige beslissing. Voor tv is het ook leuk voor kinderen.... wat lekkers erbij...... misschien is dat dat wel de Sinterklaasintocht waar ze  later de meeste herinneringen aan hebben. 

Mensen mogen het overdreven vinden, ik las al ergens dat je ook gewoon kan stoppen met leven als je niet mee wil doen..... maar dat is het nou juist..... met wat pech kan het leven inderdaad stoppen! En ik voel mij nu echt nog wel levend hoor..... en dat wil ik graag zo houden! Niemand heeft het eeuwige leven, maar waarom risico nemen?  Misschien is het risico niet zo heel groot, maar dat valt nooit met zekerheid te zeggen! Ik loop echt niet met een voortdurende angst om het te krijgen, maar ik ben mij wel bewust van de risico's. En natuurlijk valt er niet helemaal aan te ontkomen, ook dat snap ik, maar ik wil graag de kans zo klein mogelijk houden. 
Ik vind het zelf een prima oplossing om het dan gewoon buiten te zetten. 

Nog steeds heb ik er geen moeite mee dat ik vaker thuis ben..... ik wandel wel en doe de boodschappen (zo weinig mogelijk), ik hang regelmatig aan de telefoon om wat te kletsen, ik kom onderweg vaak bekenden tegen en uiteraard heb ik mijn laptoppie! Dus contacten genoeg. Verder de tv en mijn boeken.... ik hou van puzzelen en knutselen......en ik slaap veel, dat heb ik nog steeds nodig (bij de volgende controle word ik op (o.a.) B12 geprikt, misschien is dat de oorzaak) . Er zijn zat noodzakelijke klussen waar ik nu toch wat meer tijd voor heb. Ik kan nooit te lang achter elkaar doorgaan, dus alles gaat in etappes. 

Ik ga ook nog steeds niet naar de muziekvereniging. Dat is ook omdat ik nog steeds niet fit genoeg ben. Dat had ik al voor de intelligente lockdown, maar toen zat ik nog in de fase van "als je lid bent dan hoor je er te zijn!" ....zo ben ik opgevoed. Ik kon mij steeds wel oppeppen voor zo'n avond, vaak ook door van tevoren even een uurtje te slapen..... maar als ik dan thuiskwam was alle fut eruit en de volgende dag ook.... en soms nog langer. Dan kwam er dus ook niks van conditie opbouwen door te wandelen of te fietsen, want ik lag voor Pampus. Bovendien was elke keer mijn lip stuk.... heel vervelend. Nu we er allemaal een tijd uit waren vond ik dat ik echt opgeknapt moet zijn voor ik weer begin, zeker in coronatijd.... het is dus een combinatie van coronatijd en niet fit zijn dat ik nog steeds thuis blijf. Ook al ben ik de enige altsax en zullen ze er dus niet blij mee zijn..... ik ga nu even voor! En het kan mij niet schelen wat ze er van denken....nou ja, het kan mij natuurlijk wel schelen, maar ik laat mij er niet door beïnvloeden! 


Vrijdag in de namiddag werd ik ineens wat verkouden....heb ik wel vaker en dan is het de volgende dag weer over...... het lijkt nu wat serieuzer te zijn....misschien valt het mee, maar toen broer iets kwam halen had ik het al bij de voordeur gezet en ik had een mondkapje op......hoe klein de kans ook is dat ik corona heb, ik wil hem niet besmetten! Even afwachten of het weer loos alarm is of dat ik echt verkouden wordt, anders zal ik toch naar de teststraat moeten. Ondertussen ken ik wel steeds meer mensen die het hebben (geen contact mee gehad).
De meest voorkomende klachten heb ik juist niet.....dus het zal wel wat anders zijn, maar ik zal het in de gaten houden. 

Voor het eerst laat ik de boodschappen thuisbezorgen..... door Deen. Daar kan het al vanaf 20 euro (betaal je wel iets meer bezorgkosten, maar niet schandalig veel). Jammer dat ik geen diepvriesartikelen zag..... ik snap natuurlijk wel dat dat lastiger is, maar toch..... dan zou ik mijn vriezer weer aangevuld hebben met patat en kroketten, altijd handig om in huis te hebben...... maar geen noodzaak! Het wordt pas donderdag bezorgd, want ze zitten vol! 
Bij Picnic sta ik nog in de wachtrij.... die bezorgen hier nog maar net.. Ach.... zolang je in de wachtrij staat gooien ze af en toe alvast iets in je winkelwagen (gratis)..... er zitten al bananen in. 

En hoeraaaa, eindelijk heb ik eens iets goed in de Masked Singer....... de Yeti! 
En vanaf het begin al..... meestal verander ik steeds van gedachten of anderen brengen mij op een idee. 
Maar deze had ik echt helemaal zelf door. Ernst Daniël Smid..... ik herkende zijn stem..... in de hints herkende ik dingen.... trots op zijn welpje dat in zijn voersporen treedt..... dat is zijn dochter Coosje. Hij houdt van motorrijden en ik vond dat pak goed bij hem passen....... hij heeft Parkinson en in dit pak valt het niet zo op als hij zich misschien wat onhandig beweegt. Je kan van hem nu zeker geen gracieuze verschijning maken. 
In de eerste uitzending dacht ik ook iets zeker te weten....ik dacht Imca Marina en het bleek Willeke Alberti te zijn.  De astronaut had ik ook goed, maar dat koos ik pas op het laatste moment en op het idee gebracht door de anderen.... die tel ik dus niet helemaal mee!



  

Quote van de dag:




Zaterdag 24 oktober 2020:

 Dag van de Verenigde Naties
Kebabdag
 Boerenkooldag
Pensdag
Wereldinformatiedag over ontwikkelingsvraagstukken
Wereld operadagen
Wereld poliodag
Internationale dag van de gibbon
Nacht van de nacht 
Wintertijd

2 opmerkingen:

  1. Sint Maarten, ik had gedacht dat dat intussen afgeschaft zou zijn.
    De Sint-intocht kan natuurlijk niet doorgaan, als je ziet hoe hard de besmettingen oplopen schrik je. Ook in de flat van schoonzus is bij een vrouw corona geconstateerd, naar men zegt zijn er meerdere gevallen.
    Of het waar is weet ik niet, het lijkt logisch, we zitten hier in een brandhaard.
    Lk ben nu nog voorzichtiger. Geen shoppen, ook niet in een grotere buurgemeente. Ik wacht wel af op betere tijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is hier nog steeds en omdat er de laatste jaren in het centrum iets georganiseerd wordt lopen de meeste kinderen daar.... jammer, in de andere wijken lopen nog maar heel weinig kinderen. Misschien is dat dit jaar anders.
    Ja, kijk nu maar extra uit..... als het rondom niet goed gaat is dat reden om extra voorzichtig te zijn.
    Monnickendam valt nog mee, het zijn er wel duidelijk meer dan eerder, maar niet zo erg als Volendam en Amsterdam....maar ja, daar zitten zij wel tussenin en veel mensen werken of gaan naar school in Volendam en Amsterdam, dus het is hier ook extra uitkijken.
    De boodschappen laat ik wel bezorgen...... dan heb ik het belangrijkste in huis.
    Nee, shoppen deed ik aldoor al nauwelijks.... alleen de supermarkt en een enkele keer een andere winkel in. Als ik in Purmerend was voor de kapster dan ging ik wel naar een paar leuke winkels (als het rustig was), maar dat is nog maar 2 keer voorgekomen. Jammer, juist die winkels waar ik graag kom bezorgen niet! MAar Hema wel en daar bestal ik ook wel eens.... om aan gratis bezorgen te komen (vanaf 25 euro) vul ik het aan met koffiepads e.d. ..... dat heb ik toch regelmatig nodig.
    Er komen echt wel weer betere tijden, maar we moeten even geduld hebben en niet zo zeuren! Want veel mensen zeuren vind ik. Ook bedrijven zoals de horeca..... sommigen klagen alleen maar en vinden het allemaal onzin.... maar anderen proberen er nog wat van te maken. Natuurlijk is het erg als je sluiten moet, maar met alleen klagen bereik je niks.
    Hier zijn een 3 zaken een samenwerking begonnen..... ze bezorgen op zaterdag een drie-gangen-menu aan huis..... elk bedrijf neemt een ander onderdeel van het menu voor zijn rekening en wordt op een bepaalde tijd bezorgd..... geweldig idee. Net als de drive-in voor plaatselijk bier en worst bij de bierbrouwerij. Die bierbrouwerij had ook de boel zo ingericht dat mensen die thuis niet konden thuiswerken daar een rustige plek hadden.... voor een klein bedrag konden ze daar zitten en kregen ontbijt en goede wifi. Lunch was bij te bestellen. Dat zal nu ook niet meer kunnen neem ik aan, maar goed..... zo doet hij wel aan klantenbinding en alles is beter dan niks. Daar heb ik respect voor....niet voor de klagers die niks doen! Bij de Chinees bestel je van tevoren en bel je als je in de auto voor de deur staat... dan bellen zij wanneer je naar binnen mag om het te halen. Goed geregeld!

    BeantwoordenVerwijderen