Zoeken in deze blog

zaterdag 5 december 2020

De waarheid (op herhaling)

 En dan krijgt je kind de leeftijd dat je hem het grote geheim moet vertellen...... niet vlak voor 5 december natuurlijk, maar een tijdje daarna. 
Ik wilde hem eerst aan het twijfelen brengen door te zeggen: "Ach man, dat kan toch helemaal niet zo'n ouwe knar!" 
Edwin stoof meteen op....witheet en begon te schreeuwen: "O ja.... en jij denkt dat ze ons op school een hele dag niks laten doen voor een verkleedde kerel? NATUURLIJK BESTAAT HIJ!!!!"
O jee, dat kon nog moeilijk worden.... nog maar even uitstellen.
Een maand later probeerde ik het nog eens: "Weet je nog dat ik dat zei van die ouwe knar, toen jij zo kwaad werd? Maar het is echt waar, hij bestaat niet echt! We doen altijd net alsof voor de kleine kinderen omdat het feest leuker is als je denkt dat het echt is, maar je hoort nu bij de groten, dus daarom mag je het nu weten." Hij keek mij met grote ogen aan...... het moest even tot hem doordringen.
Ineens zei hij: "Dus jij hebt altijd al die leuke dingen gedaan?........ Nou, dat heb je goed gedaan!"
Hij was het met mij eens dat het voor kleine kinderen leuker is als ze geloven en begreep meteen dat hij het daarom nooit moest zeggen tegen de kleintjes. Hij was duidelijk trots dat hij nu blijkbaar groot was en dat maakte de teleurstelling wel weer goed. 
We bleven het Sinterklaasfeest vieren en dat hebben we heel lang gedaan. De laatste jaren met de dobbelsteen, wat een erg leuk spel was. Heel leuke avonden gehad. 
Voor mij bestaat Sint toch nog altijd een beetje...... en ik herinner mij mijn teleurstelling nog toen ik het hoorde......  ik was niet kwaad of zoiets, maar ik vond het heel jammer dat er niet echt een man was die zoveel cadeautjes bracht.

Quote van de dag:


Zaterdag 5 december 2020:
Pakjesavond
Klausjagen
Internationale NinjadagInternationale vrijwilligersdag voor economische en sociale ontwikkeling
Wereld perendag
Wereld bodemdag
Dag van de trainer (BE)
Internationaal in de geest van het spel dag

2 opmerkingen:

  1. Het moet nu eenmaal.
    Vaak lees je over teleurstelling, ik was juist blij dat ik mee mocht doen met inpakken en rijmen. En niet meer hoefde te doen alsof, alleen voor kleine broertje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het gevoel groot te zijn helpt wel. Maar zowel Edwin als ik hebben nooit het gevoel gehad voorgelogen te zijn..... maar we vonden het wel jammer dat er niet echt zo'n man was die cadeaus bracht. Het rijmen en knutselen vond ik wel leuk.... Edwin was nooit zo van het knutselen, maar hij maakte er toch wat van.
    Er komt een tijd dat het verteld moet worden.... als ze er zelf al niet achter gekomen zijn. Edwin en ik hadden zelf nog niks door..... daarin lijken we toch wel op elkaar.......dan moet het even verwerkt worden.... maar het was geen probleem.

    BeantwoordenVerwijderen