Zoeken in deze blog

zaterdag 5 december 2020

Kniepertjes

Dit jaar had ik iets in mijn schoen!!!! Nou ja, eigenlijk in de brievenbus, maar mijn schoen stond er onder!

Elk jaar rond deze tijd lees ik over kniepertjes.... veel mensen maken het zelf, maar in dit deel van Nederland is dit onbekend. Het is mij al eens uitgelegd wat het is en het lijkt mij lekker. 
Van de week las ik weer dat iemand kniepertjes aan het bakken was en ik reageerde erop..... ik schreef dat ik nou al zoveel over kniepertjes gehoord had en wel wist wat het was zo ongeveer, maar dat ze hier niet bekend zijn! . 
Ik kreeg een bericht, ze zou er één per post opsturen!  Geweldig natuurlijk, dit had ik echt niet verwacht en dat was natuurlijk ook niet mijn bedoeling hahaha.

Zaterdag kwam het pakketje al.... geweldig! En ze roken toch lekker, tijdens het uitpakken kwam die heerlijke geur mij al tegemoet. Meteen alvast een stukje geproefd natuurlijk. Ze had het niet bij één gelaten, dus ik heb deze 5 december echt een heerlijk avondje..... niet met suikergoed en marsepein, maar met kniepertjes, echte kniepertjes. Ze waren heel goed ingepakt, maar ze hadden de reis niet ongeschonden doorstaan..... maar dat maakt niet uit, het gaat om de smaak en die was super! 

Ondertussen ging ik maar weer eens opzoeken wat het precies was.....jaren geleden was er niet heel veel over te vinden, nu weet ik veel meer...... compleet met recepten. 
Ik ben er achter dat het net zoiets is als Vegters rolletjes en Edwin en ik vinden die heerlijk, vooral met slagroom gevuld. Ik ging er al vanuit dat zelfgebakken nog lekkerder is (en dat klopt!) en kon bijna niet wachten op het pakketje. 

Wat ik heel leuk vond om te lezen is dat ze niet altijd opgerold worden..... het is een beetje streekafhankelijk, maar ook heeft het er mee te maken of het in het oude of het nieuwe jaar is. In het oude jaar zijn ze plat..... het jaar zit erop en heeft zich geheel ontvouwen..... in het nieuwe jaar zijn ze opgerold, van dat jaar is nog weinig bekend.  Ik hou van dit soort verhalen.... ik hou van tradities! Misschien moet ik ook op zoek gaan naar een kniepertjesijzer....... om ze zelf te bakken! 



Deze waren plat..... dat klopt ook met het oude jaar en bovendien passen ze anders wat moeilijk door de brievenbus. En ik begreep dus dat ze niet overal opgerold worden..... maakt mij  niet uit..... plat of rond, heerlijk in de mond! Zo knapperig!!!! Dat is nog eens een leuk Sinterklaascadeautje! 
Bedankt Geertje!!!!

Dit zijn wel de leuke dingen van Facebook...... natuurlijk is Facebook niet altijd leuk met zijn vele mopperaars en erger, maar er blijft ook nog heel veel leuks over! Ik sla veel gezeur over, ik ga niet overal op in (dan zou ik regelmatig ruzie hebben op Facebook, daar begin ik niet aan!)..... sowieso reageer ik niet op elk bericht, ook omdat ik sommige berichten pas laat te zien krijg van Facebook......vaak is het dan niet leuk meer om te reageren. Meldingen van berichten staan vaak door elkaar, niet meer de nieuwste bovenaan en dat vind ik niet handig..... Facebook doet dit al lange tijd, ik snap niet waarom! Maar er is nog zoveel leuks op Facebook, leuke mensen, leuke sites.... de vervelende reacties laat ik voor wat ze zijn! 

Op 6 december zwaaien we hier de Sint altijd uit, maar ook dat gaat nu natuurlijk niet. 
Op naar de Kerst! 

Quote van de dag:


Zondag 6 december:
 Sinterklaas is "jarig"
  2e zondag van de Advent
Dag van de Vlag Saba
Dag Sinterklaas, daaag multiculti Piet

2 opmerkingen:

  1. Wafeltjes, ik kende alleen het woord. En daarbij dacht ik in eerste instantie aan gierigheid, je weet wel: knieperig.
    Nu weet ik dat het wafels zijn.
    Had je ze zelf gevuld?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kniepertjes komt van knijpertjes....ik denk doordat je het ijzer moet dichtknijpen om ze te bakken.
    Ik vond het ook altijd wat 'krenterig' klinken hahaha.
    Nee, ik heb ze niet gevuld, ze waren plat en gebroken.... maar zonder slagroom ook lekker. Maar vergelijkbaar dus met Vegters rolletjes...... maar dan verser en lekkerder (maar die van Vegter vind ik ook lekker hoor!). Als ik eens ergens een goedkoop wafelijzer zie ga ik het toch eens proberen..... het recept is niet ingewikkeld. De naam kniepertjes hou ik erin..... dat maakt het extra leuk!

    BeantwoordenVerwijderen