Zoeken in deze blog

donderdag 17 december 2020

Nog 7 dagen te gaan....

 

Stille nacht, Hillige nacht,
Stjerreglâns ing'le wacht,
't Bern dat mannichten silligje sil,
dreamt yn’t krebke en glimket sa stil
rêst yn sillige slom
rêst yn sillige slom.

Helpleas Bern, Hillich Bern
ek foar ús, fier ferlern
kaam it del út Syn hearlik ryk
waard it lyts en oan earmen allyk,
joech ús it libben werom
joech ús it libben werom.

Stille nacht, Hillige nacht,
ierde heil, fred' en ljacht
bring, mei't ing'le alleluia
tank en gloardje dy Kening ta
sjong, ferlosten, Syn rom
sjong, ferlosten, Syn rom.

Vandaag maar eens stille nacht in het Fries! Altijd hetzelfde is zo saai.

Het is 7 dagen voor Kerst.
En bijna winter.... maandag 21 december 2020 begint de winter om 11.02..... daarna wordt het langzaam aan weer langer licht.....in het begin nauwelijks merkbaar, maar over een maand is het duidelijk te zien!

Ondertussen wordt het mij steeds duidelijker wat ik op tafel ga zetten met Kerst......... ik wist het al zo ongeveer, maar wilde nog wat meer soorten groente...... ik ben eruit. geen uitzonderlijke dingen, maar net even anders, net even meer keuze en wat luxueuzer opgediend.  Ik schrijf nog niet wat het wordt, want ik kan zomaar weer van gedachten veranderen als ik iets in de winkel zie 😂. 
Ik heb graag dingen die niet te ingewikkeld zijn en vooral waar ik niet te lang in de keuken moet staan op de dag zelf. Ook graag dingen die goed bewaard kunnen blijven als het niet opgaat, want ik ben niet van het weggooien! Dat heb ik van huis uit meegekregen, de restjes kregen we de volgende dag. Ik maak graag een ovenschotel van restjes. 
Omdat ik wel wat meer soorten heb zal er altijd wel wat overblijven, maar het is allemaal prima opnieuw te gebruiken. 
Op tafel komt een mooi groot (39 cm.) draaiplateau waar het één en ander op kan staan, zo kan iedereen er goed bij... en een etagère met losse borden voor weer andere dingen. Dat scheelt al veel ruimte! 

Quote van de dag:


Vrijdag 18 december 2020: 
3FM Serious request: The lifeline
Internationale dag van de migranten
Dag van de Arabische taal
Dag van de fonetiek



2 opmerkingen:

  1. In het Fries.... hahahahaha.
    Als het nou in Monnickendams was kom ik het begrijpen. ☻

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, Monnickendams zal je niet veel moeite mee hebben, niet veel lastige woorden en sommige woorden komen in de Zaanstreek ook voor. Het Fries is voor veel mensen lastiger..... ik kom een eind weg. Mijn ouders verstonden het goed, maar spraken het niet omdat ze wisten dat hun uitspraak niet goed was.
    Mijn moeder las zelfs Friese boeken (wij zeiden vaak 'vieze boeken').
    Één keer sprak mijn moeder wel Fries..... toen stonden er een paar Friese jongens op de stoep die haar voor de gek hielden... ze dachten dat ze het niet zou verstaan en toen gaf ze in het Fries antwoord..... ze gingen er heel snel vandoor!
    Ik versta niet alles, maar veel wel.

    BeantwoordenVerwijderen