Zoeken in deze blog

donderdag 24 december 2020

KERSTGEDACHTEN

 Vanavond is het kerstavond..... geen nachtmissen...... heel verstandig volgens mij! 
Er kan wel meer niet.... het is niet anders. Maar ik denk en hoop dat veel mensen toch een heel fijne Kerst zullen hebben..... zonder de stress om een bijzonder 5-gangenmenu voor 12 mensen op tafel te zetten, zonder die vervelende zwager waar je altijd ruzie mee krijgt, zonder die schreeuwende neefjes en nichtjes die je graag eens zou willen opvoeden en zonder die tante die altijd alles beter weet. 
Gewoon lekker met het eigen groepje en misschien een paar mensen extra. Heel knus, heel gezellig..... alle tijd voor elkaar..... lange gesprekken..... ontspannen! 



Sommigen zullen alleen zijn.... sommigen zijn altijd alleen......  sommigen zijn eenzaam...... sommigen zijn altijd eenzaam.  
Niet iedereen die alleen is is ook eenzaam, maar juist in deze tijd is het aardig om ze te laten weten dat je aan ze denkt... eenzaam of niet.... alleen of met z'n tweeën (of meer)..... dat kan door een leuk kaartje...... ken je zo iemand in de buurt dan hoeft er niet eens een postzegel op, maar breng je het zelf even weg. Een plantje of wat lekkers brengen kan natuurlijk ook, altijd leuk, maar met een kaartje zullen veel mensen ook al blij zijn. Voor Kerst is het wat laat..... maar het kan nog wel.... oud en nieuw is een volgende gelegenheid. Een kaartje kan altijd, ook als je iemand eigenlijk niet kent! Misschien heb je nog een mooie kaart over.... of je maakt er zelf eentje.. en dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Met wat mooie stickers kom je al een heel eind. Schrijf er wat aardigs op en klaar. Zelf heb ik veel platte houten hangers, ik hang ze wel eens aan cadeautjes, ik doe ze wel eens aan een kaart...... ik heb harten, engeltjes, sneeuwvlokken, rendieren etc. .....  ik vind ze zelf heel leuk..... misschien ook een leuk idee voor anderen (ik heb er nog genoeg hoor, dus als iemand er eentje nodig heeft laat het dan weten). Ik doe ze gewoonlijk niet in kaarten die per post gaan, ik denk dat dat niet handig is. Maar ik heb er zelf wel een paar in de kerstboom hangen en op andere plaatsen.



 Ik herinner mij mijn eerste Kerst zonder Ed...... kort voor Kerst stonden er twee kinderen voor mijn deur met een zelfgemaakt kerststukje.... zo lief ,,,, en op dat moment schoten de tranen mij in de ogen en kostte het mij moeite om wat te zeggen...... ik weet niet meer wat ik gezegd heb, ik weet niet of ik raar reageerde, ik weet zelfs niet meer met zekerheid wie die kinderen waren........ ik weet alleen dat ik dat kerststukje in mijn handen had en huilde..... van ontroering. 
Hou er dus rekening mee dat mensen op zo'n moment misschien wat vreemd reageren! Juist als het onverwachts is, als het ontroert.... dan kunnen mensen geen woorden vinden. 

Maar het kan nog simpeler...... in het voorbijgaan even zwaaien, vriendelijk groeten.....  dat kan ook al belangrijk zijn!  
Aandacht voor elkaar kan heel simpel zijn, maar kan natuurlijk ook uitgebreider.....  in deze tijd kan je niet zomaar mensen uitnodigen, maar als je die eenzame buurman had willen uitnodigen dan kan je ook wat eten brengen (wel even vragen van tevoren, misschien heeft hij voor zichzelf uitgebreid gekookt of krijgt hij al van een ander).... dat kan een deel van je kerstmenu zijn, maar ook een gezellige lunch..... mooi op een blad, een beetje versierd of een ontbijt..... het is maar een idee. Niks moet! 

Hoe je de kerstdagen ook doorbrengt, alleen of met toch wat visite: Maak er wat van! 

🎄🎄Geluk zit in kleine dingen!🎄🎄

Ik wens iedereen heel fijne kerstdagen toe, met veel warmte en gezelligheid. 







2 opmerkingen:

  1. Wat je zegt: gewoon lekker met je eigen groepje, ik denk dat het voor veel mensen wel zo prettig is.
    Een grote kring is best gezellig maar het kan ook anders uitpakken.
    Jouw eerste kerst als alleenstaande was verdrietig, mooi dat er dan iemand aan je denkt. Daar zou ik ook van huilen, lieve dingen brengen dat teweeg.
    Ik wens je voor dit jaar ook een paar rustige, toch fijne dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vaak als er veel mensen komen willen wordt er ook erg uitgebreid gekookt en dat wil nog wel eens voor stress zorgen. Ik heb wel wat meer verschillende dingen, maar niks ingewikkelds. 2de kerstdag zijn we met z'n drieën.Ik vind het erg gezellig dat ze komen, maar als dat niet zo was had ik mij ook wel vermaakt.
    Ja, dat was zo lief dat kerststukje....... zo'n gebaar is prachtig!
    Dank je wel! Fijne dagen!

    BeantwoordenVerwijderen