Zoeken in deze blog

zaterdag 30 januari 2021

Licht

 




Het is heerlijk dat het alweer wat langer licht is, het verschil is heel duidelijk merkbaar en het gaat steeds sneller.... en over 8 weken gaat de zomertijd alweer in!!!
De zon gaat dan toch al ruim anderhalf uur later onder dan nu, maar dan komt dat uur er nog eens bij.... dan gaat de zon om 20.06 onder.... en dan is het nog niet meteen al donker! 
Voor de mensen die vroeg de deur uitgaan is het wel even pech.... want 's morgens is het dan natuurlijk wel een uurtje langer donker.
Voor mij als avondmens is het heerlijk...... die ochtenden hoeft het van mij niet zo vroeg licht te zijn. In de zomer laat de hitte dan ook een uurtje langer op zich wachten, ik ben daar BLIJ mee.
Ik heb geen hekel aan de korte dagen in de winter, ik vind ze zelfs wel gezellig, maar ik vind het ook weer prettig als het langer licht is.... en daarbij hoort dan het lentegevoel. Langzaam aan komt de natuur weer tot leven..... het stelt nu nog niet veel voor, maar ik hoorde dat er al bloeiende krokussen gesignaleerd zijn.  Wat ben ik BLIJ met de wisselende seizoenen, altijd weer iets om naar uit te kijken......  steeds weer wat anders. Ik zou niet graag ergens willen wonen waar het het hele jaar hetzelfde was. 
De lente met het frisse groen, de zomer (niet mijn meest favoriete seizoen als het erg warm is) met de hele dag de buitendeur open en zonder jas naar buiten, de herfst met zijn prachtige kleuren en de winter....  heerlijk als het een echte winter is met sneeuw en ijs! Maar een zonnige winter mag ook nog wel, minder mooi om te zien, maar toch lekker.   En ik ben nog steeds BLIJ met zomer- en wintertijd. Ik heb altijd het gevoel dat mijn bioritme niet klopt met de 24 uur die we hebben.... alsof ik een constante jetlag heb. Het is net of dat uur verschil een soort reset is. Het gekke is dat ik dat beide keren heb bij het verzetten van de klok.... terwijl ik de ene keer een uur tekort kom en de andere keer een uurtje extra heb. Hoe dat kan weet ik ook niet precies, daar kan ik alleen maar naar raden, maar ik vind het heerlijk als het 's avonds langer licht is, dat past beter bij mij en in het najaar vind ik dat uurtje extra ook weer heel prettig, een uurtje langer slapen zonder dat ik laat wakker ben. Ik voel mij daar heel goed bij! En wat ik ook heel fijn vind is dat het in de zomer niet al licht is als ik nog maar net slaap! 
Ik weet nog dat het werd ingevoerd in 1977 (voor mijn gevoel veel langer geleden)..... die heerlijk lange avonden toen..... wat een uitvinding! 

🌷🌹🌼🌻🌺🌸


2 opmerkingen:

  1. Daar geniet ik elke morgen en avond van, ik bloei op bij licht.
    Zomertijd zou ik niet meer willen missen, oewel het voor mijn bioritme niets uitmaakt. Lang voor onze tijd is het ook al gedaan. Eerst Wereldoorlog, maar daar weet ik niet meer van. ☻

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb geen problemen met donker, vind het ook wel iets gezelligs hebben, maar het moet ook niet te lang duren.... dus nu weer heerlijk dat het langer licht wordt.
    Ja klopt....ingevoerd door de Duitsers. Toen was ik er nog niet, dus daar weet ik uiteraard niks van.
    Precies, al zou ik er een paar dagen van slag door zijn, dan nog zou ik blij met de zomertijd zijn.... die heerlijk lange avonden! Die tijd het hele jaar door vind ik geen optie.... dan zou het midden in de winter pas om kwart voor 10 licht worden 's morgens..... ook al ben ik geen ochtendmens, ik vind dat toch wel erg laat. Dus van mij mag het doorgaan zoals het nu is.... graag zelfs!
    Vandaag een gezellig zonnetje.... hopelijk bij jullie ook!

    BeantwoordenVerwijderen