Zoeken in deze blog

zaterdag 2 januari 2021

Nieuwjaar

 2021 is begonnen, hopelijk een jaar waarbij we corona in zijn nekvel kunnen grijpen. 
Toen ik nog op de lagere school zat had het jaar 2000 iets magisch, een nieuwe eeuw....zou ik dat meemaken? Ik had uitgerekend dat ik 45 zou zijn als 2000 begon en dat was wel erg oud. In mijn ogen was iemand van 20 al oud, 30 was stokoud en bij 40 vroeg ik mij af of dat nog wel zonder stok kon lopen, dus 45....... ik wist niet of ik dat zou halen, 
Ik herinner mij een tekenopdracht waarbij we iets moesten tekenen wat bij het jaar 2000 hoorde, hoe we dachten dat het in 2000 zou zijn. Ik weet niet meer wat ik tekende, maar in die tijd zagen we dat jaar toch wel als iets met veel robots en iedereen een eigen vliegtuig en heel bijzondere auto's, vliegende auto's of zoiets.
Aan computers en internet hebben we nooit gedacht.....zoiets viel niet te verzinnen.... de tv (zwart/wit nog) was al iets bijzonders en lang niet iedereen had al telefoon, dus internet of iets wat er op leek kwam niet in ons op. En eerlijk gezegd vind ik het nog steeds bijzonder. Een computer die veel kan opslaan, goed kan rekenen en meer van die dingen vind ik iets wat wel te verzinnen viel als iets wat toen nog in de toekomst lag, maar internet, dat je zo maar even iets kan schrijven naar iemand aan de andere kant van de wereld en een paar minuten later het antwoord al kan lezen.... dat het zelfs met beeld erbij kan.... en nog bijzonderder ..... dat het met een telefoon allemaal kan, gewoon onderweg, zonder kabeltje.... zoiets had ik toen echt niet kunnen bedenken. 

En nu zitten we al in 2021...... ik ben 66 en ik loop nog zonder stok, lees nog zonder bril (meestal ....muziek lezen heb ik wel een bril voor nodig). En mijn laptop gebruik ik dagelijks.
Mijn jaarwisseling verliep rustig, ik was uitgeslapen, want eerder die avond viel ik bij de tv in slaap en werd om 11 uur wakker. 
De hele avond (voor zover ik die meemaakte) was er net als overdag vuurwerk te horen wat niet onder de kindercategorie valt...... doffe dreunen. Ik hou daar niet van, maar ja, wat doe je eraan? Voor zover ik weet verliep het hier zonder echte problemen en dat is al heel wat. Er was wel duidelijk veel minder vuurwerk dan andere jaren, maar het klonk soms alsof er gebouwen opgeblazen werden. Mogelijk werd er zwaar vuurwerk in een tunnel afgestoken, dat klinkt dan ook zo.
Niet overal ging het lekker, maar over het algemeen was het toch wel rustiger, maar in sommige plaatsen toch nog veel agressie tegen de hulpdiensten en soms nog vrij veel vuurwerk, maar toch.... minder vuurwerk!
Natuurlijk wordt er wel gezegd dat er problemen waren omdat het vuurwerk verboden is (dat werd van tevoren al gezegd), maar eigenlijk vind ik dat raar..... het komt meer omdat mensen hun eigen zin willen doordrijven! Je kan niet zeggen 'laten we toch maar vuurwerk toestaan, want anders komen er misschien rellen' ... je zegt toch ook niet 'laat die inbreker maar lopen, anders wordt hij misschien kwaad'..... toch? Wat niet mag dat mag niet, of je het er nou mee eens bent of niet! En als je je er niet aan houdt dan loop je kans op straf! 
Het vuurwerkverbod was niet zonder reden, dat zou iedereen toch ook moeten snappen.
Eigenlijk gaat het al jaren niet goed met het vuurwerk, veel te veel gewonden en echt niet alleen met illegaal vuurwerk. Blijkbaar kunnen velen er niet op een normale manier mee omgaan. Illegaal vuurwerk is vaak gevaarlijker, onbegrijpelijk dat het toch zo vaak aangeschaft wordt.
Nu konden ze in die ziekenhuizen al die gewonden er niet bij hebben, dus een verbod. En inderdaad waren er dit jaar veel minder vuurwerkgewonden. De SEH's hadden nu vnl. gewonden als gevolg van dronkenschap, maar veel rustiger dan bij andere jaarwisselingen. Een beetje rust in de ziekenhuizen mag nu wel!
Als mensen zichzelf verwonden door onvoorzichtig te zijn is jammer, maar erger vind ik het als ze daardoor een ander verwonden die er niks mee te maken heeft! 

Steeds meer ben ik voor een algemeen vuurwerkverbod en daarvoor in de plaats vuurwerkshows..... jammer voor de mensen die er wel goed mee omgingen, maar zoals altijd moeten de goeden onder de kwaden lijden! Te vaak wordt er niet goed mee omgegaan, worden vernielingen aangericht, laten ze expres huisdieren schrikken etc. Daarbij vind ik nog steeds dat het pas om 12 uur 's nachts moet...... dan is het bijzonder als het ineens begint..... dan mag het geknal losbarsten en dan geniet ik van de mooie pijlen. Maar al jaren begint het veel eerder, al voor het verkocht mag worden en weten mensen niet meer wanneer ze hun hond uit moeten laten of durven ze niet door parken e.d. te lopen.
Ik vind het jammer voor de mensen die er wel goed mee omgaan en moeilijk voor de winkeliers die er hun jaaromzet flink mee opkrikken, maar er zijn te vaak problemen, te veel ongelukken, te veel schade en overlast. Volgend jaar al stoppen..... hm.... ik weet het niet..... misschien eerst nog verder beperken.... alleen siervuurwerk (dat zou al meen ik) en nog strengere regels. Wat nu nog adviezen zijn zou misschien regel kunnen worden. Zo werd bijvoorbeeld al geadviseerd geen vuurwerk af te steken als je dronken bent...... dat mag van mij regel zijn..... het is gewoon een slechte combinatie, net als autorijden en dronkenschap. Flink dronken zijn betekent voor velen dat ze het gevaar niet meer zien. 
En regels voor de manier waarop je het thuis opslaat, vind ik ook geen gek idee. Voor kopen in het buitenland zijn al beperkingen, het mag bijvoorbeeld alleen als het hier ook verkocht mag worden, niet eerder.  Een toeslag op vuurwerk zodat daar het jaar daarop een vuurwerkshow (deels) van betaald kan worden? Dat is zuur voor de vuurwerkkopers..... daar willen ze niet aan meebetalen als dat betekent dat ze zelf dan niet meer mogen afsteken..... maar ze willen toch nog kopen. 

Om 12 uur belde Edwin en we hebben lekker lang gekletst ..... daarna ging nog een keer de telefoon, maar voor ik kon zien we er belde was de verbinding al verbroken. 
Ik ging heel even naar buiten, maar bleef dichtbij. Ik merkte dat de ruiten van mijn auto flink bevroren waren.

Ik begon nieuwjaarsochtend eerst maar eens met een lekker bad.... en een gezond ontbijt natuurlijk. Buiten was het vochtig, mistig. Pas later kwam toch de zon weer door en zag het er een stuk vrolijker uit.
Traditiegetrouw luisterde ik naar het nieuwjaarsconcert op tv, dat hoort er voor mij bij en liefst een beetje hard. Als kind luisterde ik er altijd al naar, toen nog met Willi Boskovsky als dirigent. 
Mijn vader genoot er altijd van en ik ook. Ook als ik bij Edwin ben gaat het aan...... hij slaapt op nieuwjaarsdag vaak lekker lang uit, dus ik wil het niet al te hard aanzetten, maar het gaat aan!



Het was raar zonder publiek, maar dat is met veel dingen zo..... alles is anders sinds corona rondwaart.
Maar het was weer mooi!!!!

Daarna een half uurtje naar buiten, het was heerlijk weer! Alweer veel zon....en al heeft de zon nog niet veel kracht, het voelt heerlijk en het ziet er allemaal een stuk vrolijker uit als de zon schijnt, het lijkt ook alsof het langer licht is.




En het duurt niet lang meer voor het om 5 uur 's middags nog licht is....of in elk geval nog niet donker is. Voorlopig geen feestdagen meer, meestal vind ik daardoor januari wat saai, maar als het dit weer blijft valt het wel mee. 
Mijn moeder was jarig op 19 januari...... het viel ons altijd op dat het dan al duidelijk langer licht is.

Nu over naar normalere dagen...... de kerstversiering kan opgeruimd worden, veel buitenverlichting laten mensen nog even en dat vind ik wel gezellig. De echte kerstverlichting zoals sneeuwpoppen en kerstmannen verdwijnen binnenkort ook wel, maar gewone lampjes langs hekken en schuren etc. ...... dan kan eigenlijk het hele jaar wel.... leuk! 

Dag 1 van 2021 is wat mij betreft geslaagd...... om blij van te worden! 




2 opmerkingen:

  1. Mijn kerstspullen zijn al ingepakt, de kamer lekker ruim weer.
    Het vuurwerk zouden de grote steden zelf kunnen verzorgen, een mooie show om twaalf uur. Het kost wat maar daarmee zouden ze veel mensen meer plezier doen dan dit halfslachtige gedoe.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb niet alles ingepakt nog, maar veel is er al weg.
    Een vuurwerkshow is naar mijn idee toch het beste...... er gaat te veel mis.

    BeantwoordenVerwijderen