Zoeken in deze blog

woensdag 27 februari 2019

Kalfsoesters en meer

10-12-2011

Een tijdje geleden wist iemand mij te vertellen (en hij wist het heel serieus te brengen) dat hij ontdekt had dat kalfsoesters niet uit de zee kwamen en dat ossenhaas geen knaagdier was.
Deze verbazingwekkende mededeling zette mij aan het denken en ik begreep dat zemelen niet zeuren en de krenten uit een zakje niet gierig zijn.
Een schoolbord is niet bedoeld om je schoollunch op te nuttigen en een luier is niet de overtreffende trap van lui.
Ik wist al dat groentesoep van groenten gemaakt wordt, maar dat in koninginnensoep geen koningin te vinden is, net zoals tarwemeel gemalen tarwe is, maar kindermeel..... ...beslist niet gemaakt wordt van gemalen kinderen!
Ik verbaas mij erover dat het blik van een stoffer en blik slechts zelden van blik is en een gootsteen niet van steen.
Ik vind het wonderlijk dat een grootboek iets anders is dan een groot boek en dat een snelweg niet in rap tempo verdwenen is.
Het schijnt dat een slippertje meestal geen schoeisel is en een zijden sok is vaak geen voetbekleding en dan zelfs niet eens van zijde.
Een ezelsoor hoeft niet van een dier te zijn en een ezelsbruggetje is ook al niet wat het lijkt.
Een muggenzifter zeeft geen muggen maar is een mierenneuker en dat terwijl hij toch ook geen mieren neukt.
Een veldwachter had wel iets beters te doen dan te wachten in het veld en een verrekijker is geen toerist.
Een familiewapen is niet gevaarlijk en een afwas is niet af, want als die was af was was het geen afwas meer.... zucht.
Veel tafels kan je dekken, maar sommige tafels moet je leren.
Je hebt banken om op te zitten en banken om geld op te zetten.
Op een paddenstoel heb ik nog nooit een pad zien zitten en een pad volgen wil niet zeggen dat er een amfibie voorop loopt die de weg wijst.
Een brillenkoker is niet om brillen in te koken!!!
En is volledig nou vol of ledig?
Is guur het tegenovergestelde van onguur?
Een loopoor gaat er niet vandoor, netzomin als een loopneus en een wandelende nier (gelukkig maar, anders zou je de hele tijd bezig zijn je lichaansdelen bij elkaar te zoeken).
Een zuidwester mag je ook dragen als de wind uit het noordoosten komt.
Oordelen heeft helemaal niks met oorschelpen en lelletjes te maken, en oorschelpen vind je weer niet op het strand......... ..... pfff, wat is dat Nederlands toch moeilijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten