Zoeken in deze blog

donderdag 28 februari 2019

Weer wat geleerd!

19-05-2017
n de trein stond een Afrikaan met een djembé en een instrument dat ik nooit eerder zag. Ik vroeg hem ernaar en hij liet het mij zien en horen.... een Afrikaanse duimharp: een kalimba, gemaakt van een Afrikaanse (halve) kalebas. Ze worden ook wel eens van kokosnoot gemaakt vertelde hij, maar die zijn natuurlijk veel kleiner..... een kleinere klankkast, dus het zal minder mooi klinken. Hij vond het leuk er over te vertellen, hij vind het ook leuk als mensen er naar vragen. Hij vertelde dat hij workshops gaf aan kinderen. Bij het volgende station moest hij er al uit..... jammer.  
Ik zocht het op, maar vond kalimba's in vele vormen en maten, misschien is er geen vaste vorm voor of verschilt dat per land of worden ze hier nagemaakt op een simpeler manier, geen idee. Het viel mij op dat op de meeste plaatjes die ik vond de kalimba's er niet uitzagen alsof ze gemaakt waren van materiaal dat toevallig voorhanden was, ze waren minder bijzonder en ook minder onbekend! Mondharpen worden soms ook kalimba's genoemd. Weer wat geleerd. Een leuke ontmoeting!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten