Zoeken in deze blog

donderdag 28 februari 2019

Winterberg

03-10-2017

Vrijdag de 29ste was het eindelijk zover...... we gingen met de Gouwzeekapel en aanhang (partners en fans) naar Duitsland. Vertrek 7.50 uur van ons clubgebouw (het werd iets later) en dan nog even langs Oostzaan om de rest op te halen.
Een paar gingen met eigen vervoer (altijd jammer, maar er kunnen goede redenen voor zijn en bovendien kan een auto daar ook voordelen hebben, stel dat er iemand naar een dokter gebracht moet worden....) maar de meesten stapten in de bus met onze eigen chauffeur (echtgenoot van onze accordeonniste) Veel bagage voor die paar dagen, want de instrumenten moesten mee, lessenaar, alle muziekboeken, kapelkleding/schoenen, een muziekjack voor als het te koud was als we buiten moesten spelen, een spijkerbroek ook voor als we buiten speelden ...... dan is de koffer al behoorlijk vol! Ik koos voor een grote koffer, zodat lessenaar (ingevouwd nog 75 cm.) en muziektas er ook in konden, dan had ik alleen koffer en instrument..... en (op verzoek) mijn EHBO-tas en natuurlijk mijn schoudertas. Een dag eerder had ik dat al naar ons clubgebouw gebracht, zodat ik 's morgens er lopend naartoe kon gaan (1,65 km.), had ik alvast wat beweging gehad!
Nog even controleren.... paspoort, pinpas/geld, glucosemeter, flesje water (ook voor medicijnen en ik drink geen zoete dranken), kleine appeltjes, verpakte stukjes kaas, nootjes en gedroogd fruit voor de tussenmaaltijden en bij hypo's..... .... als je met een groep bent is het altijd wat moeilijker om op tijd en de juiste dingen te eten, even iets halen bij de supermarkt zal misschien weinig van komen, want we hebben een druk programma, wel erg leuk allemaal, maar juist vanwege de optredens is er niet veel speling, er zijn wel mogelijkheden, maar ik wil ook niet te veel afwijken van de groep.... als er besloten wordt iets samen te doen dan zal ik mij meestal aansluiten.... met eten wijk ik toch al af (alleen volkorenproducten, geen suiker, weinig zout als dat mogelijk is en tussendoor eten... ik hoopte dus dat dat zou lukken), dan is het dus handig als ik zelf al iets bij mij heb... mijn schoudertas was dus behoorlijk vol.
Een koffie/thee-stop was er natuurlijk ook... ik was als laatste aan de beurt en kereeg een gigakop thee met een theezkje van het formaat hoofdkussen (oké iets overdreven). .... dat kreeg ik natuurlijk nooit op tijd op!
De volgende stop was in het Duitse Soest.... daar was een lunch besteld voor ons en die was geweldig. Tijd om daar verder rond te kijken hadden we niet meer, maar we gingen via mooie slingerwegen verder door het in herfstkleuren versioerde mooie Sauerland.
In Winterberg werden we welkom geheten met een welkomstdrankje en na een geweldig diner vertokken veel van ons voor een fakkeltocht. Daar werd van alles over de omgeving verteld, maar het was een zware tocht voor mij (gelukkig waren er meer die het zwaar hadden). Het was erg veel klimmen over hobbelige grindpaden, er zat één heel lange klim bij...... terug kon niet meer, ik zou in het donker nooit de weg meer weten en bovendien zou ik dan wel wat meer dalen dan klimmen, maar eenvoudig zou dat ook niet zijn.... het ergste hadden we al gehad!!! Het was mooi, maar ik dreef in mijn eigen zweet.... probeerde met de schoolslag mijn hoofd boven water te houden.... pfffff.... in het hotel snel even douchen en kapelkleding aan en op zoek naar de anderen voor een kort optreden in het hotel. Ze zaten al klaar! Daarna nog gezellgi wat gedronken en naar bed. De volgende ochtend weer vroeg op, want we ontbeten om half 9 en dan is het handiger als ik al een tijdje wakker ben en alles rustig aan kan doen en misschien nog tijd heb om een rondje te lopen. Het ontbijtbuffet was geweldig, ik hield het beperkt (elke dag) tot een klein schaaltje yoghurt met musli en/of allerlei zaadjes en vers fruit..... en een heerlijk broodje kaas! Minder durfde ik niet te nemen, want het was toch maar afwachten wanneer we weer konden eten (ik had wel iets bij mij omdat ik ook tussendoor moet eten). We gingen spelen op het marktplein...... het werd heel gezellig met enthousiast publiek. Daarna hadden we tijd om nog even rond te kijken en te lunchen. Het weer viel mee... beter dan de voorspelling was!!!!  Ik ging gezellig op een terrasje een tosti eten en wat drinken en daarna nog wat winkelen.
Daarna stapten we weer in de bus voor een bezoek aan een leisteengrot (weer via prachtige slingerwegen) . De rondleiding was erg interessant, veel geleerd over leisteen.
Toen we buiten kwamen regende het een beetje.... nou ja, we gingen toch terug naar het hotel.
Het diner was dit keer een buffet..... heerlijk.... ruime keuze .... super. Daarna een wat langer optreden in het hotel. Ik ging bijtijds naar mijn kamer en was al in diepe slaap toen mijn "slapie" terugkwam...... ik heb haar niet gehoord.
Na weer een heerlijk ontbijt stapten we weer in de bus voor een mooie rit naar de Hennesee, waar we op een boot stapten, na de koffie/thee met appeltaart (ik was van plan om geen gebak te nemen, maar echt, hij knipoogde naar mij... ik kon de verleiding niet weerstaan....ook omdat ik (nog) geen thee had was een hap fris appelgebak wel erg verleidelijk!). Ik had geen tijd om mijn thee op te drinken (maar de appeltaart zat erin :D ), want we moesten optreden achter op de boot, heerlijk buiten. Natuurlijk heb ik van de rondvaart niet heel veel meegekregen, maar het was erg leuk, het publiek waardeerde het, de zon scheen uit een stralend blauwe lucht, het was super!
Weer in het hotel hadden we "vrij" . Veel gingen een wandeling maken.... een lange wandeling! Ik had geleerd van de fakkeltocht, dus besloot niet mee te gaan.... dan bleek achteraf een goede beslissing, ik had de groep waarschijnlijk alleen maar opgehouden! Ik begreep dat het heftiger was dan de fakkeltocht.
Ik ging zwemmen.... heerlijk! Een klein zwembad, een buitenbad met water van ruim 30 graden. Eerst was ik zelfs helemaal alleen daar, later kwamen er meer. Lekker in het zonnetje, maar het begon wel te betrekken. Na het zwemmen besloot ik zelf te gaan wandelen..... ik zag een pas steil omhoog en ging naar boven..... in eigen tempo. Ik kwam uiteindelijk bij de skischans waar ik een cappuccino gestelde..... het was wat frisser geworden, maar ik zat daar heerlijk.... mijn drinken stond er net toen onze wandelaars met verhitte hoofden de hoek om kwamen.... hahaha..... dat was wel heel toevallig. De meesten gingen nog even naar boven daar..... brrrr. zo hoog, ik bleef wel beneden. Daarna ging de ene groep nog wat drinken en ik ging met de anderen mee terug naar het hotel.  Even opfrissen en naar de bar. Om 7 uur het diner dat deze keer heel sjiek was...... 4 gangen (we hadden de keuze al doorgegeven) en heel mooi gedekt met kaarsen/ Het personeel liep in extra mooie kleding..... het was weer geweldig, heerlijk!!!! Ik had gekozen voor makreel vooraf, daarna kippensoep, als hoofdgerecht snoekbaars en toe een kaasplankje.
Er was die avond een quiz in de bar..... ik deed mee..... ik werd derde, een andere Monnickendammer 3de en één van onze bugelspelers werd eerste...... jaja, muziek is goed voor het brein! We bleven nog lang zitten..... één van de serveersters zat steeds vol gekkigheid.... dat kunnen wij wel waarderen! Ik lag geloof ik om 1 uur in bed...... sliep snel, maar werd om een uur of vier wakker en kon niet meer slapen.
Ons laatste ontbijt daar...... het regende toen we de bus instapten...... op naar Nederland..... maar niet rechtstreeks..... we gingen eerst naar een druipsteengrot bij een wildpark! De wandeling naar de ingang van de grot was al pittig, want het laatste stuk was wel erg steil omhoog en nog een trap er achteraan, maar de grot was geweldig. Een zeer duidelijk sprekende gisd. Wel ook weer klimmen en dalen en trappen en één trap vond ik doodeng omdat ik aan één kant de afgrond wist.... ik keek dus strak omhoog, durfde nieet eens naar de treden te kijken.... ik taste met mijn voet voorzichtig de treden af voor ik de volgende stap zette... gelukkig wel aan twee kanten een leuning.  Daarna het wildpark in...., het was ondertussen droog geworden. We hadden geen tijd om alles te zien, maar wat we zagen was erg mooi! Precies op tijd weer bij de bus en we vertrokken! Onderweg nog een koffie/theestop waar ik buiten ging zitten (ik was de enige van onze groep), heerlijk in de zon (korte mouwen) af en toe een frisse wind, cappuccino voor mijn neus.... heerlijk om even bij te komen!!!!!
Onderweg nog wel wat regen gehad, maar niet veel!
Ik geloof dat we tegen 7 uur weer bij ons clubgebouw waren..... spullen naar binnen brengen.... ik zou even wachten op iemand die meteen de auto haalde en ondertussen zette ik koffie voor de (super-)chauffeur en zijn vrouw, die waren nog lang niet thuis en hij mocht volgens de rijtijdenwet niet direct terug (dat was net teveel bij elkaar). Daarna naar huis gewandeld en de auto opgehaald om mijn spullen ook thuis te brengen..... omn 8 uur was ik dan echt thuis!!!!
Moe maar voldaan, wat was het mooi, wat hebben we gelachen, heerlijk gespeeld, sportief geweest, veel gezien en wat troffen we het met het weer.....  ik wil terug!!!!!!