Zoeken in deze blog

woensdag 6 maart 2019

Elfjes

02-06-2013 op Punt:

Ik heb de elfjes ontdekt!
Nee, niet die zweverige typetjes die meestal rond de kabouters onder de treurwilg fladderen, maar de dichtvorm!
Voor wie niet weet wat een elfje is (ik wist het ook niet): 
Een elfje is een gedichtje van elf woorden, 
de eerste regen bestaat uit 1 woord, dat is een kleur of andere eigenschap
de tweede regel bestaat uit 2 woorden en zegt over wie of wat het gaat
de derde regel bestaat uit 3 woorden en moet een werkwoord bevatten
de vierde regel bevat 4 woorden waarin regel 3 verder uitgelegd wordt
de vijfde regel, het elfde woord dus, is een allesomvattend woord, zoals : Geweldig, heerlijk, slecht.
o ja....rijmen is niet nodig!


Dat moest ik even uitproberen en hieronder mijn allereerste elfjes:
Groenhet gras
ik ruik lente
Er wordt nu gemaaid
Heerlijkheid!

Geelde blaadjesgaan langzaam uiteenRoos uit de knopFenomeen!

Kleurrijkde vleugels
bewegen heel snelHet is een vlinder
Lentebode
,

Groenhet beest
springt en kwaakt
de kikker is snel
SCHRIK! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten