Zoeken in deze blog

donderdag 14 maart 2019

Kareltje

31-07-2009

Lang geleden (ja, opoe vertelt), toen "ter Meulenpost" nog bestond, had ik een keer een paar plantjes voor de tuin besteld. "ter Meulen" verkocht van alles en nog wat, vaak heel leuke dingen voor weinig geld en die keer hadden ze dus plantjes voor de tuin!
 Ik vermoed dat ik ze vooral gekocht heb omdat ik de naam zo leuk vond: Kruipend Kareltje!
Ik plantte ze in de tuin bij mijn ouders (want daar woonde ik nog) en zag Kareltje heel langzaam kruipen. 
Er kwamen zelfs blauwe bloemetjes in, maar erg opvallend waren de plantjes niet, de groeispurt kwam maar niet.
Net als ik was mijn moeder geen enthousiast tuinierster en ook de overige gezinsleden konden hun geluk niet vinden in het wroeten in de modder.
Mijn moeder was eigenlijk de enige die zich toch wel ergerde aan onkruid, de anderen vonden onkruid best wel mooi.
Op een keer kon ma het echt niet langer aanzien en omdat niemand van plan was iets aan die tuin te doen, deed zij het zelf maar.
's Avonds vertelde zij trots wat zij allemaal had gedaan: "Al het onkruid is weg, er zat ook van dat rare blauwe spul in, dat heb ik er ook helemaal uit!"
Ik keek haar verschrikt aan: "NEE, niet mijn kruipend Kareltje!!!!" en ik rende naar buiten, nagestaard door mijn moeder, die ernstig aan mijn verstandelijke vermogens begon te twijfelen, zij kende geen Kareltje en al helemaal geen Kareltje dat zich blijkbaar slechts kruipend kon verplaatsen en wat deed die vent in onze tuin?
Buiten gekomen keek ik naar de lege plek...... daar had Kareltje zijn eerste kruippogingen gedaan, nooit zou ik Kareltje zien opgroeien tot een volwassen Karel, snik.
Later ben ik dergelijke plantjes nog wel eens tegengekomen, maar niemand heeft ooit van kruipend Kareltje gehoord en ook bij Google is hij niet bekend, dus ik vermoed dat meneer ter Meulen die naam zelf heeft bedacht!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten