Zoeken in deze blog

donderdag 7 maart 2019

Vroeger....

21-07-2012

Vroeger (toen de schepen van hout waren en de mannen van staal), reed er een tram door Monnickendam. Eerst reed er een stoomtram van Edam (via Monnickendam) naar Amsterdam- Noord (vanaf 13 december 1888), maar vanaf 23 juni 1932 reed er een elektrische tram (de lijn was 21,5 km lang en de tram reed over een meterspoor (spoorwijdte 1000mm). Ik weet er weinig van, ik ken die tram vooral van de verhalen. Die tram reed op 30 september 1956 voor het laatst en ik ben van oktober 1954, geen wonder dus dat ik er geen herinneringen aan heb. Ik kan wel vanuit mijn huis de restanten van de rails zien, een trambrug, want hij reed hier net achter, over een soort dijkje.
Er zijn leuke filmpjes van te vinden op Youtube, maar die mag en kan ik hier niet plaatsen.
Toen in 1888 de stoomtram zou gaan rijden, scheen het nodig te zijn de kap van de stadspoort aan het Noordeinde te slopen, zo zonde en aan de andere kant van Monnickendam werd de "Nieuwe Poort" zelfs helemaal gesloopt! In 1928 werden ook de zijmuren van de Noordeinder Poort gesloopt.
Mijn moeder is in 1924 geboren in een huis dat aan die poort vastzat. Ooit had Monnickendam 4 stadspoorten, nu geen één meer!
Er was toen ook nog geen IJtunnel. Als we toen naar Amsterdam wilden, moesten we met een bootje het IJ over. Dat is lang zo geweest, ook nadat de tram vervangen was door bussen. Dat bootje  (trambootje, bootje van Bergman) herinner ik mij nog heel goed! Eerst een bootje met houten banken achter elkaar (looppad in het midden), later kwam er een grotere boot met banken rondom en in het midden veel staanplaatsen.  We stapten dan weer uit bij het mooie Noord-Zuid-Hollands koffiehuis, voor het Centraal Station.
De auto's konden met de pont naar de overkant!
De IJtunnel werd geopend op 30 oktober 1968, we konden nu zo met de bus of auto naar het centrum van Amsterdam!
De laatste jaren is er elk jaar in de zomervakantie onderhoud aan de IJtunnel. Hij is dan gesloten, maar de bussen mogen er wel door. Deze keer is er een doseerlicht voor de bussen. Het zorgt voor nogal vertraging, ik hoorde dat er van de week al een keer meer dan 50 bussen stonden te wachten!!!!!
Eerlijk gezegd vraag ik mij af wat dat onderhoud precies inhoud, ik heb sinds die sluitingen de tunnel elk jaar lelijker zijn worden! Hij knapt niet op, hij takelt af!!! Als je door de tunnel rijdt klinkt en voelt het alsof je op vierkante wilen rijdt.. kaboem...kaboem...kaboem..
Het zal wel een doel hebben en ongetwijfeld gebeuren er dingen die ik niet zie (zoals asbestverwijdering), maar voor iemand die gewoon zo af en toe door de IJtunnel rijdt lijkt het echt alsof ze elke zomervaakntie een stukje IJtunnel slopen! 
Bovenop de IJtunnel is NEMO gebouwd, een erg leuk museum (science center) met een terras met uitzicht over Amsterdam, daar is het in de zomer heerlijk toeven!!! Eerst heette het New Metropolis en ik heb al heel wat mensen daar hun tong over horen breken!
Nemo ziet eruit als een schip, een groot schip en ik heb in de trein al eens aan Duitsers moeten uitleggen wat het was, want NEMO valt wel op!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten