Zoeken in deze blog

zaterdag 9 maart 2019

Vrijdag de dertiende???

08-07-2011

Plop!
Scherm zwart.
Hellup, laptoppie doet ut niet meer!
Vervelend, maar hij vertoonde al langer mankementen, dus de kans zat erin dat het een keer zou gebeuren. Eerder had Edwin hem al eens volledig gereanimeerd, maar geen idee of dat nu weer zou kunnen!
Dan maar mijn ouwe laptop pakken, die is kwalitatief gezien prima, maar ja, oud en traag!
De belangrijkste dingen kan ik er mee doen gelukkig, maar het facebookspel Frontierville kan ik maar beter niet aan beginnen, want dat kan ie niet aan. 
Heee, das raar, deze doet 't ook niet!
Nader onderzoek leerde mij dat ze allebei niet oplaadden en dat mijn voeding dus weer stuk was. Ik gebruik dezelfde voeding voor beide laptops, ik heb nogal eens pech met voedingen, ik schijn ze op te vreten, dat komt natuurlijk omdat ze het voeding noemen. 
(dit was donderdag aan het begin van de avond, nadat ik overdag geen water had, had ik 's avonds dus geen computer, gaat lekker!)
Ik moest dus in elk geval een nieuwe voeding, maar eigenlijk ook een nieuwe laptop.
Twijfel, twijfel, twijfel.
Hals over kop een nieuwe laptop halen is niet goed, ik moet weten wat ik wil, wat ik nodig heb en dat kan ik op internet vinden..... en dat ging nu dus niet!
Een nieuwe laptop kwam niet echt goed uit, maar dat komt het nooit! Ik gebruik zo'n ding veel en ik wil geen gewone computer, dat vind ik niet handig (ik weet dat er voordelen aan zitten, maar die wegen bij mij niet op tegen de nadelen).
Edwin maar eens bellen voor advies: "Wat zal ik doen?"
Die keek al op internet, hij weet wat ik nodig heb en zocht naar aanbiedingen van goede laptops. 
Hij kwam een leuke aanbieding tegen van een zaak die hier ook in de buurt zit, maar hier had hij andere aanbiedingen, in Arnhem had hij wat ik nodig heb, 2 verschillende zelfs!
Ik ben wel niet zo gek op die zaak, maar ze hebben wel veel en de prijs is toch wel belangrijk!
Edwin wilde hem wel voor mij halen, ik ga binnenkort toch naar Arnhem en dan kan ik hem meenemen.
Nou, GRAAG! "Onthou wat het parkeren kost, want dat betaal ik natuurlijk ook!"
Ruim binnen het uur was hij thuis, een laptop rijker en een fiets armer.
Een fiets? Wat heeft dat er nou mee te maken?
Nou, hij besloot op de fiets te gaan, zo'n 10 jaar geleden kreeg hij van mij een peperdure superdeluxe fiets met voor- en achtervering en alles d'r op en d'r an.
Hij was nauwelijks vertrokken toen hij door z'n frame zakte! 
Gelukkig viel hij niet, geen gebroken ledematen of bloederige wonden, maar toch niet leuk!
Weer terug en de fiets van de buurvrouw te leen gevraagd en dat ging prima!
Hij heeft nu een laptop en een laserprinter! Die printer kan alleen maar zwart printen, maar dat is natuurlijk het belangrijkste en  als ik het goed begreep kon hij die voor 1 cent erbij kopen en dan kreeg hij bij de kassa weer 1 cent korting (erg logisch, ik ben toch niet gek? Misschien zijn zij het wel!).
Een prima laptop volgens Edwin, die hem meteen gebruiksklaar maakte voor mij (dat kon hij ook in de winkel laten doen, maar dat kostte 10 euro en grijnzend zei Edwin dat hij het voor 5 euro deed).
Toen moest ik natuurlijk het geld nog overmaken naar Edwin en van mijn spaarrekening naar mijn betaalrekening......dat gaat het snelst per computer en die deed het niet! 
Daar is natuurlijk altijd een oplossing voor te vinden, dus dat kwam helemaal in orde. 
 
De vrijdag was succesvoller, 's middags ging  toch ook maar een nieuwe voeding halen (komende maanden maar heeeeeel zuinig zijn), want dan kan ik allebei mijn andere laptops toch weer gebruiken. ik twijfelde tussen 2 winkels, van de één wist ik zeker dat ze VVV-bonnen aanpakten (ik had voor 20 euro aan bonnen, dat scheelt weer), die andere winkel zag ik niet op het lijstje staan en ik kon natuurlijk niet op internet kijken.
Maar ja, een groot bedrijf, ze zullen ze vast wel aanpakken (en anders heb ik pech gehad) en de vorige keer hebben ze mij daar ook prima geholpen, dus toch maar naar Dynabite.
De vorige keer werd ik prima geholpen, nu werd ik grandioos geholpen!! De man deed zijn best, dacht mee, hielp, was aardig, leuk en wist waar hij over praatte!!!!
Ik had de oude originele voeding meegenomen en ook de vervanger en toen vroeg hij hoe oud die laatste was. Blijkt dat er garantie op zit! Ik moet dan alleen de bon nog even zoeken! 
Ik heb alvast een andere gekocht (want ik wilde toch mijn laptop meteen weer gebruiken) en ga op mijn gemak de bon zoeken, ik heb nog ongeveer een jaartje de tijd om hem te vinden! En dan krijg ik een tegoedbon of geld terug, dat weet ik even niet zeker, maar dat zien we dan wel weer! Het kan alleen zijn dat het een lager bedrag is dan ik betaalde, want die dingen wisselen wel eens in prijs, dus als ik geen nieuwe wil (en dat hoeft niet, want die heb ik al) krijg ik het geld dat die vervangende voeding zou kosten, niet onlogisch!
Hij dacht twee soorten voor mij te hebben, maar de goedkoopste bleek uitverkocht, die komt woensdag pas weer. Dan maar de duurdere (zelfde prijs als ik vorig jaar betaalde).
De bonnen werden geaccepteerd, dus ik hoefde niet zo heel veel bij te betalen!!!
Thuis bleek ik het voltage van de computer te moeten instellen, volgens de "bijsluiter" was dat onderop de computer te vinden......nou, mooi niet!
Op de oude voeding staan heel veel lettertjes, maar dat is voor mensen met haviksogen!
Brilletje op, goed in het licht, vergrootglas erbij (maar opoe leest de krant nog zonder bril),  het lukte niet, ik dacht wel het woord volt te kunnen ontcijferen, maar wat erbij stond was voor mij een twijfelgeval, niet doen dus! 
De hulplijn dan maar weer bellen: "Edwin....hellup!!" 
Uiteindelijk bleek ik de batterij eruit te moeten halen (was mij nog niet eerder gelukt) en daaronder stond ook weer met kleine lettertjes, maar toch leesbaar: Het voltage!
BINGO!
Gauw ingesteld, aangesloten en voila, HIER BEN IK WEER!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten