Zoeken in deze blog

vrijdag 8 maart 2019

Liedje + updates

08-11-2011

Mijn vader zong vroeger een heel bijzonder liedje, ik heb het nooit ergens anders gehoord en omdat ik niet zeker wist of ik de tekst helemaal goed in mijn geheugen had ben ik eens gaan "googelen".  Helemaal zonder resultaat! 
 
Is er iemand die iets meer weet van dit liedje en evt. fouten kan verbeteren?
 
"Één bord spinazie wandelde in het rond al in de plantazie
en een rottige rooie kool, die speelde me daar viool
en een hondje met een lam pootje, die ging naar scholenbrug al havenbootje". 
 
De melodie ken ik nog. Ik heb geen idee waar mijn vader dit liedje vandaan had, hoewel ik mij meen te herinneren dat mijn opa het ook wel eens zong.
 
UPDATE:
 
 
Via Hyves heb ik al een reactie gehad waardoor ik weer iets verder ben, blijkbaar zijn er veel variaties op. 
Ik vond: Een pot spinazie ging exerceren in de plantagie.
 
En: Drie pond spinazie die dansten in het rond al op de plantagie in de vroege morgenstond.
 
En: Één pond spinazie die danste in 't rond al in de plantage. En een mooie rooie kool die speelde op een viool en een hondje met een lam pootje die lag daar in z'n blootje met een grote paardenvlieg, 'k zal barsten als ik 't lieg, lag in een schuit te slapen en toen ik 'm wakker riep begon ie te gaaaapen!
 
Ik vraag mij af of het nog gekker kan!

NIEUWE UPDATE:
 
Per mail ontving ik:
 
Een pot spinazie
Ging exerceren in de plantagie
En een wortel was zijn geweer
En een kalkoen zijn paard 
En een ezel zonder staart
En twee gebraden ossen
Namen dienst van zeven jaar
En gingen drossen.  
(Dit komt uit een collectie van Nynke van Hichtum die tussen 1904 en 1938 Nederlandse liederen uit de mondelinge overlevering verzamelde. Dit lied schijnt afkomstig te zijn uit Zwolle)

Maar iemand anders leerde in de 40-er jaren op school:
 
Drie pond spinazie die draaiden in het rond 
al op de plantazie
in de vroege morgenstond 
Een dikke paardenvlieg
als ik me niet bedrieg
zat op de stoep te slapen
Toen ik 'm wakker riep
Begon-ie te gaaaapen.

De info van deze laatste update is afkomstig van het Meertensinstituut.
  
 =p

8 opmerkingen:

  1. 10 pond spinazie sprongen in het rond al op de plantagie
    En een grote rooie kool, die speelde mooi viool
    En een hondje met een lam pootje die ging al naar de school aan het havenslootje

    En grote paardenvlieg, ik zal sterven als ik het lieg
    Zat in de portiek te slapen en toen ik hem wakker riep begon ie te gapen..
    En toen ik hem wakker riep begon ie te gapen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha, er zijn meerdere variaties op, dat is wel duidelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een grote mand spinazie die danste in het rond
    al midden in de plantage al in de morgenstond
    Een grote paradevlieg als ik me niet bedrieg
    die zat te slapen en toen ie wakker werd begon ie te gapen

    Twee oliekoeken die waren heel komiek
    ze gingen samen zoeken
    de pannenkoek was ziek
    en dokter appelpatent bezocht zijn zieke patiënt
    die lag te slapen en toen hij wakker werd begon
    hij te gapen.

    Verder weet ik het ook niet meer.Ook ik heb het van mijn vader gehoor



    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn opa zong dit vroegah altijd (in jaren 80) Dit is wat ik er nog van weet: Twee manden spinazie die dansten in het rond al op de plantatie... en een hondje met een mank pootje die ging naar scholenbrug met havenbootje....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zat er ineens mee in me hoofd, ging googlen en kwam hier... vandaar haha

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Net weer even anders, er schijnen veel versies van te zijn.
    Een lekker gek liedje, mijn vader zong het in elk geval in de jaren 50 al.
    Leuk, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Één mand spinazie
    die danste in het rond al op de plantazie (plantage)
    Al in z’n blote kont
    En een grote paarde vlieg
    Als ik me niet bedrieg
    Begon er te gaaaaapen

    (Ik denk dat mijn opa en oma zich niet zo veel van het origineel konden herinneren en toen dit ervan gemaakt hebben.)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb 'm zò van mijn vader geleerd:
    Eén mand spinazie danste in het rond in de plantazie.
    Een grote paarden vlieg, als ik me niet bedrieg.
    zat op de stoep te slapen en toen ik 'm wakker riep bedon ie te gapen.

    Twee ouwe schoenen zaten voor de deur elkaar te zoenen.
    Een grote rode kool, die speelde de viool.
    En een hondje met een lam pootje die ging naar Schollebrug met het havenbootje.

    NB: Schollebrug was een dorpje, later ingekapseld door Amsterdam

    BeantwoordenVerwijderen